Očakáva sa, že už čoskoro bude v Nemecku „na stole“ legislatívny návrh, ktorý by prevádzkovateľov čerpačiek zaviazal ponúkať nabíjanie áut ako (samozrejme platenú) službu. To by mohlo veľa zmeniť oproti dnešku, keď počítame u pumpárov automaticky s tým, že nám ponúknu predovšetkým benzín a naftu.
Nemecká vláda chce dosiahnuť ambiciózny cieľ: 15 miliónov elektrických vozidiel na nemeckých cestách do roku 2030. Na jeho splnení budú podľa všetkého nepriamo participovať i čerpačky.
Nabíjanie na 80 % všetkých čerpacích staníc
Konkrétny legislatívny návrh má prísť vo veľmi krátkom období a je založený na myšlienke, o ktorej sa v krajine diskutuje už dlhšie. Ako uviedol nemecký kancelár Olaf Scholz, čerpacie stanice by mali povinne ponúknuť rýchlonabíjacie stanice pre elektromobily.
„Budeme prvou krajinou v Európe, ktorá v najbližších týždňoch zavedie zákon vyžadujúci od prevádzkovateľov 80 percent všetkých čerpacích staníc, aby sprístupnili možnosti rýchleho nabíjania s výkonom aspoň 150 kW pre elektromobily. To znamená, že strach z dojazdu (elektrických áut, pozn. red.) bude čoskoro minulosťou,“ povedal spolkový kancelár Scholz.
Kancelár Scholz presne nevysvetlil, ako by mala uvedená povinnosť pre prevádzkovateľov čerpacích staníc vyzerať. Na detaily si preto musíme počkať. Pre vodičov elektromobilov by bolo samozrejme výhodou, keby už pri prvom letmom pohľade na čerpaciu stanicu mali rovno aj istotu, že je tam možnosť elektrického nabíjania.
Je ich prebytok!?
Nemecký Spolkový zväz energetiky však vidí situáciu okolo nabíjacích staníc úplne inak. Tvrdí, že v krajine sa už naopak prejavuje prebytok verejných nabíjačiek. V súčasnosti je vraj v Nemecku viac ako 100-tisíc verejných nabíjačiek a toto číslo v posledných rokoch produkto rastie. Celková nabíjacia kapacita dnešných verejných nabíjacích staníc má dosahovať 4,5 GW. Aktuálny dopyt po elektromobiloch je však len na úrovni 2,23 GW, čo nie je ani polovica inštalovaného výkonu.
Nabíjačky pritom nebývajú často obsadené. Verejné nabíjacie miesta sú v Nemecku podľa štatistík v priemere využité len na 11,6 percenta času. Ani počas dňa – medzi 9. a 20. hodinou – nebola priemerná obsadenosť nikdy vyššia ako 20 percent.
Na niektorých čerpacích staniciach v najľudnatejšej krajine EÚ pritom nájdete rýchlonabíjačky pre elektromobily už dnes. Napríklad sieť Aral má priamo vlastnú značku, ktorá zastrešuje aktivity spojené s elektromobilitou: Aral pulse. Na približne 120 čerpacích staniciach Aral je v prevádzke viac ako 500 nabíjacích bodov s výkonom 350 kW. Rovnako na niektorých čerpacích staniciach Shell v Nemecku môžete – okrem tankovania klasiky v podobe benzínu a nafty – „načerpať“ i elektrinu.
Zdroj: chip.de / foto: cz.depositphotos.com