Majú označenie #20 a #25 a CATL hovorí týmto dvom novým štandardizovaným boxom Choco-Swap. K tomu by sme mali dodať, že nejde len o normované pakety batérií. Nemenej dôležité je, že ide o súčasť „ekosystému“, do ktorého sa v Číne zapojila až stovka ďalších firiem.
„Budeme podporovať štandardizáciu výmeny batérií, pričom kľúčovou vlastnosťou budú ich rozmery,“ nechal sa na tlačovej konferencii počuť Robin Zeng, zakladateľ, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti CATL.
4 základné typy
Čínska firma prirovnáva akumulátorové pakety #20 a #25 ku štandardizácii benzínu s oktánovým číslom 92 a 95 na čerpacích staniciach, jednotlivé batérie však ponúknu rôzne chemické zložene a variabilnú kapacitu.
Väčší i menší paket bude dostupný vo verzii LFP a NMC, teda s lítiovo-železo fosfátovými a niklovo-mangán kobaltovými článkami s rôznou energetickou hustotou, aby mohli automobilky variovať jednak množstvo uloženej energie i ceny.
Napríklad #20 LFP bude dostupná s kapacitou 42 kWh s dojazdom 400 km (podľa značne optimistickej čínskej metodiky CLTC), zatiaľ čo #20 NMC ponúkne 52 kWh a akčný rádius 500 km (dtto).
Batéria #25 LFP sa s kapacitou posunie na 56 kWh a v prevedení NMC 70 kilowatthodín, čo by (opäť podľa CLTC) malo stačiť na 500 až 600 km. Len pre istotu dodávame, že CATL plánuje akumulátory tohto typu od úplne najmenších mikroautomobilov až po malé autá veľkosti Fabie, VW Polo či Fordu Fiesta.
CATL si od tohto modelu sľubuje „spotrebu podľa potreby“, pričom zákazník by nemal pri nákupe auta platiť cenu baterky ale len jej prenájom. Štandardizácia má tiež viesť ku skráteniu času vývoja nových vozidiel až o šesť mesiacov, ale hlavná výhoda spočíva v úspore času.
V prvej fáze má výmena vybitej batérie trvať maximálne 100 sekúnd, teda minútu a štyridsať sekúnd. Ďalším zdokonaľovaním techniky má byť však táto operácia skrátená na jednu minútu!
CATL v súvislosti s tým plánuje výstavbu až 30 tisíc výmenných staníc, pričom každá by mala byť kompatibilná s vozidlami s rázvorom od 2,55 do 3,1 metra a bude v nich uložených 14 až 30 batériových paketov. Všetky stanice by mali byť schopné naraz uložiť 33,6 milióna kilowatthodín energie, pričom úložiská budú schopné reagovať na celkové požiadavky energetickej siete.
A ceny? Mesačný prenájom väčšej batérie #25 vyjde na 599 jüanov, teda asi 78 eur bez obmedzenia počtu kilometrov, alebo 66 eur za rodinnú tarifu. Za menšiu #20 si má CATL mesačne účtovať 469 alebo 369 jüanov, inak povedané na 62, respektíve 49 eur.
zdroj: CATL