Spoločnosť Goodyear pracuje na myšlienke kolesa, ktoré by poslúžilo ako tradičná pneumatika pri jazde po ceste, a zároveň ako pohonný systém pre lietanie vzduchom. Štúdia s názvom AERO obsahuje niekoľko inovatívnych prvkov.
Multimodálna konštrukcia
Hlavnou podstatou štúdie je multimodálne naklonený rotor. V tradičnom smere by pneumatiky slúžili na prenos a absorpciu síl medzi vozidlom a vozovkou a vo vertikálnom smere by plnili úlohu vzdušného pohonného systému, ktorý vozidlo zdvíha zo zeme. Na vozidle by pneumatiky AERO umožňovali kedykoľvek sa voľne vzniesť z cesty do vzduchu.
Konštrukcia bez vzduchu
Lúčová konštrukcia pneumatík by poskytovala oporu pre celú hmotnosť vozidla na zemi a zároveň by fungovala ako lopatky ventilátora, ktoré by pri naklopení pneumatiky zabezpečovali vznášanie. Pneumatiky AERO sa zaobídu bez upravovaného vzduchu a využívajú nepneumatickú konštrukciu, ktorá je dostatočne pružná a tuhá. Pružná na to, aby dokázala tlmiť otrasy pri jazde na ceste a tuhá, aby dokázala rotovať vo vysokej rýchlosti.
Magnetický pohon
Goodyear počíta aj s využitím magnetickej sily, vďaka ktorej by pohon vozidla neobmedzovalo trenie. To by mu umožnilo dosiahnuť vysokú rýchlosť na zemi a taktiež by to vozidlu dovolilo pri naklonení kolies sa vzniesť a pokračovať ďalej v pohybe vzduchom.
Využitie optických snímačov
Pneumatiky AERO by tiež mali mať svetelné senzory s optickými vláknami, ktoré by monitorovali stav vozovky, opotrebenie pneumatík a ich prevádzkyschopnosť.
„Účelom štúdií, na ktorých Goodyear pracuje, je podnietiť diskusiu o pneumatikách a dopravných technológiách pre nový dopravný ekosystém,“ Chris Helsel, Chief Technology Officer spoločnosti Goodyear.
Zapojenie umelej inteligencie
Súčasťou konceptu pneumatiky AERO je aj zabudovaný procesor pre umelú inteligenciu. Procesor by mal využívať informácie zo senzorov pneumatiky spolu s údajmi z komunikácie medzi jednotlivými automobilmi. Automobil by mal komunikovať aj s rôznymi prvkami dopravnej infraštruktúry. Procesor pre umelú inteligenciu by mal vykonávať analýzu všetkých týchto údajov a odporučiť ďalší postup. Teda či by mal automobil zostať v režime jazdy, alebo prejsť do režimu letu. Bolo by tak možné vyhnúť sa prípadnej dopravnej zápche.
Aj keď ide len o štúdiu a reálny vývoj takýchto pneumatík je ešte v nedohľadne, niektoré z vyspelých technológií, ktorými štúdia disponuje, napríklad nepneumatická štruktúra alebo samodiagnostické schopnosti, už Goodyear prakticky vyvíja.
Zdroj: tlačová správa
Foto: goodyear.eu