Aby ste si dokázali predstaviť, čo presne táto zmena znamená, vedzte, že sa pri výrobe budúcich nových pneumatík pre jeden automobil použije viac ako 60 recyklovaných PET fliaš. Že je to strašne málo? Hádať sa o tom s vami nebudeme, myslíme si však, že veľké zmeny sa často začínajú nenápadne. Berte to trochu inak. Jedno auto 60 fliaš. Milión vyrobených automobilov ročne a môžete za tou šesťdesiatkou dopísať ďalších šesť núl. Nepodceňovali by sme to.
Technológiu na recykláciu PET fliaš na výrobu pneumatík vyvinul koncern Continental v spolupráci s taiwanskou spoločnosťou OTIZ – Oriental Industries (Suzhou) Ltd. Tento špecialista na vlákna a textílie vymyslel postup, ktorý sa začína veľmi triviálne – triedením, odstránením uzáverov a mechanickým čistením. Následne sa fľaše mechanicky rozdrvia, roztavia a vo výsledku premenia na granulát.
Proces pokračuje polymerizáciou v pevnom stave, a potom sa produkt spriada. Nové vlákna zo sekundárnej suroviny majú podľa autorov tejto technológie rovnako dobré vlastnosti ako doteraz používaný materiál.
Preukázali to laboratórne testy i predpísané skúšky. Polyetyléntereftalát prítomný v kostre pomáha pneumatikám zachovať si svoj tvar pri vysokej záťaži i teplotách, evidentne však nemusí ísť len o úplne nový materiál. Recyklovaný plní úlohu rovnako dobre, a to Continentalu stačilo. Od roku 2022 ho začne používať pri produkcii svojich pneumatík.
zdroj: Continental