Ešte raz pripomíname, že Akio Toyoda sa po takmer štrnástich rokoch síce vzdal miesta generálneho riaditeľa, ale Toyotu neopustil. Prevzal pozíciu predsedu predstavenstva a zdá sa, že na tomto poste zrejme bude mať ešte viac času venovať sa novým športovým modelom.
To nie je domnienka, ale slová jeho nástupcu v jednom z prvých rozhovorov pre britské médiá. „Značka Gazoo Racing (zakladal ju Toyoda – pozn. red.) bude uznávaná aj v budúcnosti a navyše je možné, že jej program ešte zrýchlime,“ naznačil Kodži Sató v debate so zástupcami týždenníka Autocar a dodal. „Náš majster pilot mal v rukách volant súčasne s pozíciou prezidenta Toyoty, ale dnes je z neho ,lenʻ predseda predstavenstva, takže možno bude mať na vývoj áut pre Gazoo Racing oveľa viac času.“
Ak to náhodou netušíte, za to, že Toyota vypustila na trh nástupcov modelu AE86 – najprv GT86 a nedávno GR86, ale tiež Supru, Yaris GR, na severoamerický trh Corollu GR a v roku 2010 desaťvalcový Lexus LFA, vďačíme práve Toyodovi a jeho vášni pre rýchle autá. Navyše nebol len pasívnym pozorovateľom. Sám pretekal vo vytrvalostných súťažiach, napríklad v rámci 24-hodinoviek na Nürburgringu, pod prezývkou Morizo.
Jeho následník, Kodži Sató, Toyodom nastavený smer evidentne nepokazí a nezmení. Sám sľubuje ešte viac modelov so štítkami GR, a aj keď toho vo výsledku veľa neprezradil, naznačil, že by automobilka mohla vypustiť na trh aj športovú verziu elektrického crossoveru Toyota bZ4X.
Aj na tom je vidieť, že Japonci s elektrickým pohonom problém nemajú, odmietajú ho ale ako jedinú možnú alternatívu. Značnú váhu pritom prikladajú vodíku, a to nielen pre automobily poháňané palivovými článkami a elektromotormi, ale Toyota už nejaký čas testuje i spaľovacie vodíkové motory.
„Máme samostatnú vodíkovú divíziu i výrobné kapacity. Keď sa bude zvyšovať dopyt, cena bude klesať. V tomto smere vidíme množstvo príležitostí,“ potvrdil v rozhovore s Autocarom tiež šéf miestneho zastúpenia Toyota Motor Europe, Matt Harrison. „Aj preto považujem túto technológiu za kľúčový pilier našej budúcnosti, podobne, ako ním je momentálne hybridný pohon,“ dodal Harrison.
Vodík na Le Mans?
Vodíková infraštruktúra podobným nápadom momentálne veľmi nepraje, Toyota však zrejme spolieha na fakt, že výstavba nových čerpacích staníc je v podstate nevyhnutná. Európska únia tlačí aj na elektrifikáciu nákladnej dopravy, lenže batériové ťahače nemajú kvôli nízkej energetickej hustote akumulátorov v podstate šancu presadiť sa v diaľkovej doprave. Jediným rozumným riešením je zatiaľ palivový článok a z výstavby vodíkovej infraštruktúry by mohla vďaka tomu ťažiť každá automobilka, ktorá si tieto technologické dvere nechá otvorené.
Toyota chce navyše propagovať vodík aj prostredníctvom motoristického športu. Matt Harrison v rozhovore naznačil, že podporia práve vodíkový pohon určený pre špeciály vytrvalostných pretekov série WEC, až bude FIA v roku 2026 aktualizovať pravidlá. „Snažíme sa využiť motor-šport. Myslíme si totiž, že existuje reálna šanca prejsť na vodík, aj keď samozrejme stále existuje hromada otázok, ako to urobiť, aké veľké nádrže použiť, riešime problémy s hmotnosťou i tankovaním,“ pripomenul Harrison.