Ako sa hovorí, keď sa raz niečo sype, sype sa to poriadne. Platí to aj pre udalosti okolo mediálne známej aféry Dieselgate súvisiacej s odhalením podvodných softvérov v riadiacich jednotkách naftových áut koncernu VW. Odhliadnuc od všeobecnej paniky vyvolanej mnohými neodbornými komentármi sú dôsledky aféry Dieselgate obrovské. Podvody s emisiami spôsobili, že padali hlavy, vrcholoví manažéri sa verejne vzdávali funkcií, automobilky platili obrovské pokuty (ktoré aj tak nakoniec zaplatia klienti) a obrovská vlna odporu voči naftovým motorom spôsobila prepad ich popularity. To však nie je všetko, EÚ sa populisticky poponáhľala s novou emisnou legislatívou, ktorá neraz predbehla fyzikálne zákony aj technické možnosti automobiliek a ráznym buchnutím po stole nastolila politiku „čistej“ elektromobility. Mnohým až s odstupom času dochádza, o čo vlastne v celej afére Dieselgate šlo.
Keď my, tak aj vy
Že sa v pozadí celej aféry rozpúta hotové peklo, bolo jasné každému zainteresovanému. Krátko po obvinení koncernu VW sa na verejnosti začali objavovať informácie, že v tom nebol Wolfsburg sám. V médiách sa v súvislosti s Dieselgate objavili ďalší globálni automobiloví hráči, výnimkou nebol ani Mercedes-Benz, BMW, či Fiat. Aféra Dieselgate skrátka nabrala nielen environmentálny, ale aj politický a ekonomický podtext nevídaných rozmerov. Neraz by sa dokonca zdalo, že slúži ako efektívny nástroj vydierania. Podvody s emisiami a súvisiace aféry tak, či tak nie sú za nami. Teraz sa o tom presvedčilo Mitsubishi, ktoré pre zmenu so sebou do problémov stiahlo aj spoločnosť Denso a nemeckú technologickú pýchu, Continental.
Rýchlo volajte políciu
O čo vlastne ide? Nemecké orgány obvinili automobilku Mitsubishi, že v naftových štvorvalcoch 1.6 DI-D a 2.2 DI-D v emisných špecifikáciách Euro 5 a Euro 6 použilo podvodný software schopný rozpoznať homologizačný cyklus merania emisií a následne prispôsobiť chod motora tak, aby vykázal menšie emisie, než potom produkuje v reálnej premávke. Obvinenie je pritom tak vážne, že nemecké kontrolné orgány vyzývajú majiteľov dotknutých vozidiel, aby sa obrátili na políciu. S čím presne sa na políciu majú obrátiť, však dostupné informácie neuvádzajú. Z nich vyplýva len to, že v prípade zistenia rozdielov môže byť majiteľom dotknutých vozidiel zadržaný technický preukaz a autá vydané za dočasne nespôsobilé pre prevádzku na pozemných komunikáciách. Ako vždy, aj teraz sa v médiách s veľkou pravdepodobnosťou objavilo mnoho zavádzajúcich informácií, ktoré nemusia korešpondovať s realitou. Dôležité fakty si zatiaľ nechávajú nemecké vyšetrovacie orgány pre seba.
Vyšetrovatelia zatiaľ vtrhli do desiatich objektov spoločnosti Mitsubishi a Denso, Continental ako jeden zo subdodávateľov zatiaľ figuruje len v pozícii svedka, napriek tomu prebehla razia aj v troch objektoch tejto spoločnosti. Bosch je údajne mimo hry. Mitsubishi aj Denso vydali vyhlásenia, v ktorých oznamujú, že s vyšetrovacími orgánmi plne spolupracujú a poskytnú potrebnú súčinnosť. Na oficiálne výsledky celej akcie si musíme počkať.
zdroj: dw.com, france24.com, japantimes.com