Takmer žiadny hluk, vibrácie a minimálne náklony

Presne taká je cesta elektromobilom. Každý, kto v ňom niekedy sedel vám potvrdí, že je to omnoho lepší zážitok ako v „spaľováku“.

 

Elektromotor elektromobilu má iba jednu pohyblivú časť – rotor, ktorý sa otáča. Neprodukuje teda v motorovom priestore žiadne vibrácie, ak nepočítame jemné vrčanie niektorých pomocných agregátov (ale to si skutočne ani nevšimnete). Samozrejme, vibráciám od kolies sa pri jazde nevyhnete v žiadnom aute, to je však záležitosť konštrukcie podvozka, nie pohonu.

 

Okrem minimálnych vibrácií má elektromobil aj minimálny hluk. V spaľovacích motoroch totiž dochádza k vznieteniu alebo zážihu zmesi benzínu, nafty či plynu so vzduchom. Dôsledkom nie je len sila prenášaná na kolesá cez kľukový hriadeľ a prevodovku. Takéto spaľovanie produkuje hluk, ku ktorému sa pridáva ešte hluk zo vstrekovacieho čerpadla, ventilového rozvodu či ďalších pomocných agregátov, ktoré potrebuje spaľovací motor k prevádzke.

Ďalšou výhodou elektromobilov sú omnoho menšie náklony karosérie. Áno, je pravda, že batéria je ťažká, preto sú elektrické autá niekedy omnoho ťažšie ako „spaľovacie“. Na druhej strane, batéria je v moderných elektroautách umiestnená v podlahe. Vďaka tomu majú ťažisko hmotnosti položené omnoho nižšie než „spaľováky“.

 

A čo to znamená na ceste? Oveľa menšie náklony karosérie v zákrutách. Samozrejme, fyziku neoklamete a s nejakým nakláňaním počítať musíte. V praxi sa však stáva, že elektrické SUV alebo iné vyššie auto sedí na ceste tak dobre, ako nízky sedan alebo kombi so spaľovacím motorom.

 

A nezabúdame ani na životné prostredie. Elektromobily nemajú výfuk a neprodukujú žiadne priame emisie. Zámerne píšeme priame, pretože to, kde sa vyrobí elektrina na ich nabíjanie, už neovplyvníte.

Nabíjanie namiesto tankovania

A teraz sa dostávame k najväčšej nevýhode, ktorá môže za slabší predaj áut na elektrinu – krátky dojazd. Je však skutočne krátky? Dnešné elektromobily nemajú problém prejsť na jedno nabitie aj 400, 500 či dokonca 600 km a viac. Väčšina ľudí pritom jazdí na trasách do 100 km, prípadne v meste, takže dojazd je pre nich dostatočný.

 

Samozrejme, na dlhých cestách si budete musieť na nabíjanie urobiť prestávku. Ono to však už dnes nie je problém, väčšinu elektromobilov dobijete na 80 – 90 % do takých 20 min. Urobiť si prestávku nemusí byť na škodu, často si ju robíte aj tak pri tankovaní alebo mimo neho.

 

S krátkym dojazdom je však spojená neistota – čerpačiek je na slovenských cestách omnoho viac ako nabíjacích staníc, napriek tomu stále nie sú rozmiestnené ideálne. Preto na dlhých cestách nestačí sadnúť za volant, ale musíte venovať pár minút plánovaniu.

Žiadne starosti s plánovačom trás Kia

Automobilky ako Kia však na uvedené nedostatky elektromobilov myslia a majú na ne riešenie. V infotainmente ich elektromobilov už nenájdete iba obyčajnú navigáciu, ale aj plánovač trás, ktorý počíta aj so zastávkami na nabíjanie.

 

Ono je to dosť zjednodušene povedané – nielenže s nimi počíta, ale trasu vám naplánuje tak, aby sa vám batéria nikdy nevybila a aby ste neostali niekde „visieť“. Berie pritom do úvahy aktuálnu úroveň nabitia, vzdialenosť k najbližšej nabíjačke, ale aj jej nabíjací výkon. Ten vám zobrazí a dokonca prepočíta čas, koľko bude trvať nabitie doplna. Problémom preň nie sú ani prípadné zachádzky na poslednú chvíľu.

 

S takýmto plánovačom si teda budete už len užívať výhody elektromobilu bez toho, aby ste si museli robiť starosti s tým, či sa dostanete k nabíjačke včas. A ak si každodenné používanie elektromobilu s plánovačom stále neviete predstaviť, nie je nič jednoduchšie ako testovacia jazda.