Vlani na jeseň preletela médiami správa o vstupe Stellatisu do automobilky Leapmotor. Šéf koncernu – Carlos Tavares – dal jasne najavo, že vďaka 20-percentnému podielu v čínskom startupe (založenom len v roku 2015) hľadá cestu, ako dostať na globálne trhy viac lacných elektromobilov a samozrejme pri tom myslí aj na Európu. A to napriek tomu, že Stellantis proti Číňanom navonok bojuje a známy konglomerát má pripravené aj vlastné produkty v podobe nového Citroënu ë-C3 či chystaného Fiatu Panda.
Podľa aktuálnej správy agentúry Reuters to teraz vyzerá, že Stellatis skutočne plní daný sľub, a to dokonca tak rýchlo, že Leapmotor možno predbehne plánovanú produkciu čínskej automobilky BYD v Maďarsku.
Reuters totiž tvrdí, že mu dva zdroje blízke tomuto projektu potvrdili, že Lepmotors začne vyrábať elektromobily v poľskej továrni Stellantisu, konkrétne v meste Tychy. Tejto informácii nahráva fakt, že Fiat sťahuje výrobu starej 500 do Maroka a momentálne rieši, ako dostať spaľovací motor do pôvodne čisto elektrickej „nove“ 500e, v každom prípade ale platí, že v Poľsku sa tým pádom skutočne uvoľnia kapacity.
Tou najmenej dobrou správou pre európske automobilky je, že Stellantis by mal u našich severných susedov spolu s Leapmotorom vyrábať malý dostupný elektromobil T03, ktorý máte na obrázkoch. Navyše produkcia by sa mala rozbehnúť už koncom júna tohto roka (!), pretože prvé vozidlá majú vznikať zostavovaním hotových montážnych celkov, hovorí jeden z informátorov.
Práve produkcia v poľskej továrni by mohla byť jednou zo záruk, že auto nebude vďaka nižším mzdovým nákladom drahšie, ako keby sa vyrábalo v západnej časti Európy, a tak by T03 „mala byť dostupná širokým vrstvám zákazníkov“.
Oslovený hovorca koncernu Stellanis sa odmietol k danej veci vyjadriť a ticho sú tiež zástupcovia značky Leapmotor, a aj preto mnohí považujú uvedenú informáciu za viac ako pravdepodobnú.
Model T03 je päťdverové mestské mini vo veľkosti Fiatu 500e, pričom na domácom čínskom trhu je za neuveriteľných, v prepočte 8500 eur. Autíčko má dojazd podľa metodiky WLTP 280 kilometrov, 68 percent karosérie je vyrobených z vysokopevnostných ocelí, dostupné je s elektromotorom naladeným na 70 alebo 80 kW (teda 95, respektíve 109 koní), ale na takú dobrú cenu môžeme zabudnúť.
Reuters uvádzal, že „trojka“ by mohla v Európe stáť okolo 20 tisíc eur, čo je síce viac ako dvojnásobok, ak by ale skutočne nebola vyššia, Stellatis má okamžite v rukách produkt, ktorým môže odstreliť dnes už o niečo drahšiu Daciu Spring, doteraz najlacnejší elektromobil v Európe.
A napätie medzi Čínou a Európou, ktorá obviňuje komunistickú diktatúru s ohromných dotácií elektromobilov, aj keď sama ich tiež podporuje, ešte len porastie. Zo súčasných správ to totiž vyzerá, že BYD by mohol v Maďarsku začať vyrábať malý model Seagull, ktorý vlani na domácom trhu začínal na čiastke 8200 eur a s väčšou batériou bol dostupný za 11 tisíc eur.