McMurtry Spéirling pôsobí trochu ako Batmobil vypraný v teplej vode, karikatúra, ktorá nemá na ceste čo robiť. Dokonca sa aj pohybuje ako z filmovej adaptácie komiksu, navyše pod taktovkou režiséra, ktorý sa rozhodne nahradiť chýbajúcu dynamiku trápnymi zrýchlenými zábermi. Až na to, že toto je realita a video najnovšej jazdy na goodwoodskej trati nie sú nijako upravované.
Dve tony na mieste
Britský jednomiestny stroj má dĺžku menej ako 3,5 metra, šírku pod 1,7 metra a výšku len 1,1 metra. Tvorcovia prirovnávajú veľmi kompaktný pôdorys k malému Ferrari 156 Dino, ktoré v 60. rokoch zvíťazilo v šampionáte Formule 1, oveľa zaujímavejšia je však iná inšpirácia svetom F1, ktorá je zároveň tajomstvom rýchlosti Spéirlingu.
Rovnako ako kedysi víťazný monopost Brabham BT46B alebo najnovší výtvor Gordona Murrayho (T.50), aj McMurtry má ventilátory, ktoré spod jeho podvozka vysávajú vzduch, čím ho v podstate ako vysávač držia prilepený k asfaltu. Sú také výkonné, že dokážu vytvoriť prítlak dve tony. Na mieste!
Teoreticky môžete toto auto otočiť hore kolesami a ono by sa držalo stropu ako mucha, váži totiž aj vďaka celokarbónovej konštrukcii necelú tonu. Ešte raz pripomíname, že pri tom môže stáť na mieste. Rozbehnite sa s týmto autom na 240 kilometrov za hodinu a jeho prítlak sa ešte zvýši na 2250 kg.
Vlastne aj vďaka ohromnému prítlaku a tým pádom i perfektnej trakcii dokáže Spéirling zrýchliť z 0 na 60 míľ za hodinu (97 km/h) za 1,5 sekundu a v zákrutách s prehľadom zvládne preťaženie 3 g.
A samozrejme za to vďačí aj svojmu pohonu. Tvorcovia tvrdia, že ich výtvor má výkon 1000 bhp, teda 1014 koní a už spomínanú pohotovostnú hmotnosť menej ako 1000 kg. Pomer váhy k výkonu vám snáď počítať nemusíme, vedzte ale, že tento parameter má McMurtry o 35 percent lepší ako Bugatti Chiron.
Z 0 na 300 za 9 sekúnd
Ako sme už spomínali, Spéirling je v tejto chvíli skutočne dostupný aj ako sériové auto, jeho presnú cenu ale zatiaľ nepoznáme. Britské médiá tvrdia, že musíte počítať so sedemmiestnou čiastkou v librách, čo nie je málo.
Dostanete však za to auto schopné dosiahnuť rýchlosť 300 kilometrov za hodinu v priebehu 9 (!) sekúnd a k tomu akumulátory s kapacitou 60 kWh. To je ekvivalent približne 23 litrov benzínu, ktoré vám vydržia buď na pár podobných šprintov, alebo bežnou jazdou podľa metodiky WLTP na nejakých 480 kilometrov.
Chce to ale následne mať okrem dostatočne tučného konta aj nejaké schopnosti. Goodwoodský rekordný čas 39,081 sekundy (o 0,8 sekundy rýchlejší ako VW ID. R z roku 2019) totiž nezvládol len tak niekto - za volantom totiž sedel bývalý pilot F1 Max Chilton.
zdroj: McMurtry