Aplikácia je činná viac než 10 rokov. Má milióny užívateľov po celom svete. Do portfólia ju pred časom získal Google. Popravde, keď som sa k tejto správe dostal, sprvu som si myslel, že policajti za mlákou budú argumentovať hlavne nevenovaním sa vedeniu motorového vozidla. Teda používaním telefónu počas šoférovania, prípadne inými priamymi dôvodmi, ktoré bezprostredne súvisia s bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky. No omyl! S Waze majú celkom iný problém.
O čo ide? NYPD (New York Police Department) oficiálnym listom požiadalo Google, aby funkciu nahlasovania policajných hliadok zablokovali. Dôvod? Údajne aplikácia môže negatívne vplývať na bezpečnosť v uliciach. Užívatelia, ktorí hlásia prítomnosť hliadok polície, môžu byť spojení s trestnou činnosťou. Údajne takéto konania môžu znamenať úmyselne zabránene vymožiteľnosti práva. V správe sa ďalej uvádza, že toto konanie je maximálne nezodpovedné, keďže slúži tiež opitým vodičom vyhnúť sa kontrolám zo strany polície.
Odpovedalo 196 ľudí
Zaujímavé bude sledovať, ako toto rozhodnutie bude vplývať na celý svet. Teda, ak návrh NYPD prejde, aplikuje toto rozhodnutie Google na celú USA? Na celú Severnú Ameriku? Alebo nebodaj na celý svet?
Čo my na to?
Aplikácia Waze, dopravný servis v rádiu, aktuálne informácie o dopravnej situácii, ktoré sa šíria povedzme sociálnymi stránkami alebo médiami, či už v užšom, alebo širšom kruhu, majú pôsobiť a dokonca aj pôsobia vo všeobecnej rovine preventívne pre obyčajných vodičov. Zámerne zdôrazňujem prídavné meno obyčajných. Každá jedna informácia (nielen o hliadkach), ktorú takýto vodič dostane – nenúteným a nerozptyľujúcim spôsobom - aktívne prispieva k zvýšeniu bezpečnosti na cestách. Je pravda, že nie všade vo svete sa tieto informácie môžu šíriť verejnými spôsobmi. Ja si myslím, že je to na škodu veci. Samotné Ministerstvo vnútra SR pravidelne každý týždeň zverejňuje farbu a typ vozidla, vrátane úsekov, kadiaľ sa budú hliadky pravdepodobne pohybovať. Motoristická verejnosť to už pomaly nesleduje, lebo vozidlá sa obmieňajú len minimálne a všetci, najmä v malých mestách, ich poznajú naspamäť. Za predpokladu, že sú hliadky na rizikových miestach, vodiči vďaka tejto informácii jazdia opatrnejšie a predpisovo.
Na druhej strane chápem tvrdenia NYPD. Každý systém, každá informácia sa dá zneužiť, ak to ten, komu je adresovaná, ju chce zneužiť. Povedzme v spleti mestských ciest nezodpovedný opitý vodič môže úplne jednoducho zvoliť inú trasu, kde sa s veľkou pravdepodobnosťou (určite nie 100 %) vyhne policajnej kontrole. Problém je v tom, že takýto vodič pod vplyvom alkoholu je jednoducho presvedčený, že do auta sadne a pôjde na ňom. Rovnako aj povedzme prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. V úseku, kde mu apka meranie zahlási, jednoducho spomalí a pár metrov za hliadkou tomu dá zas plný kotol, lebo jednoducho chce...
Čo tým chcem povedať? Myslím si, že zrušenie informácií o policajných hliadkach pre obyčajných ľudí nie je prospešný nápad. A kto porušuje predpisy aj s informáciami, tak ich s veľkou pravdepodobnosťou bude porušovať aj bez nich. Pravdepodobnosť dolapenia sa podľa mňa zvýši iba minimálne.
Zdroj: popularmechanics.com
Foto: Shutterstock