V minulom roku dosiahli u nás emisie nových áut hodnotu 139,2 gramu CO2 v prepočte na kilometer. Medziročný nárast predstavoval 14,3 %. Pre objektívnosť však treba dodať, že medziročne si nepohoršilo len Slovensko. Medzi rokmi 2020 a 2021 priemerné emisie CO2 nových áut vzrástli v EÚ o 7,5 % na 116,3 gramu CO2 na kilometer.
Najlepšie obstálo v rebríčku Švédsko s výsledkom 88,3 gramov CO2 na kilometer. Nórsko nie je členskou krajinou EÚ, avšak v hodnotení ho nájdeme a je určite zaujímavé ho spomenúť, pretože dosiahlo ešte lepší výsledok: 27,6 gramu CO2 na kilometer. Čo sa týka EÚ, za Švédskom nasledujú Dánsko (92,6 CO2/km) a Holandsko (95,1 CO2/km).
Emisie nových áut rastú - takto vyzerá porovnanie naprieč krajinami EÚ. Zdroj: ACEA
Politika EÚ zlyháva
Pri pohľade na opačnú stranu rebríčka vedie Cyprus (145,8 CO2/km) a hneď za ním Estónsko (142,6 CO2/km). Nasledujú Lotyšško, Bulharsko a Slovensko.
Čo nám tieto čísla hovoria? O prechode na elektromobily a potrebe znižovať emisie hovoríme stále viac, no to, čo sa deje v praxi, je pravý opak. Každá snaha propagovať „zelenšie alternatívy“ pre individuálnu automobilovú dopravu narazí na ďalšie faktory vrátane takých, ako sú kúpyschopnosť obyvateľstva či podpora vlády. Porovnávať to prvé s Nórskom nemá cenu. Pri tom druhom sa stačí pozrieť na chabú infraštruktúru pre elektroautá u nás a výsledku sa už nebudeme ani veľmi čudovať.
Na konci dňa však ide aj o lekciu pre EÚ presadzujúcu elektromobilitu ako budúcnosť áut. Pri tejto téme existujú zásadné rozdiely medzi jednotlivými krajinami. Nožnice sa pritom čoraz viac roztvárajú – kým zvyšku Európy emisie nových áut rástli, škandinávske krajiny ich aj v čase najväčších vĺn COVID-u v minulom roku dokázali znižovať. Práve tieto čísla sú zároveň dôležitým odkazom pre Brusel čo sa týka "ultimátneho" cieľa euroúradníkov: zakázať nové autá so spaľovacími motormi od roku 2035. Nedá sa prepdokladať, že rozdiely medzi štátmi únie o 12-13 rokov zázračne pominú.
Zdroj: SITA