Poľsko patrí k najväčším európskym štátom, ktorý má zároveň najmenej rozvinutú dobíjaciu infraštruktúru pre elektromobily – zhruba pred rokom by ste u našich severných susedov našli v priemere jednu nabíjačku na každých 250 kilometrov a situácia sa odvtedy zásadne nezmenila.
Podobne je to i s obľúbenosťou batériových áut, a práve o zmenu v tomto smere sa chce postarať v podstate štátny podnik ElectroMobility Poland. EMP má v pláne spustiť v roku 2024 sériovú výrobu elektromobilov v 90-tisícovom meste Jaworzno (ležiacom asi 80 kilometrov od česko-poľsko-slovenského pomedzia), akurát donedávna nebolo príliš jasné, kto sa postará o technický vývoj.
Túto otázku nedávno rozlúska informácia o dohode EMP s koncernom Geely, ktorý už má v Európe Volvo, Polestar, Lotus a spolovice i Smart. Čínska spoločnosť dodá Poliakom modulárnu platformu SEA vyvinutú v roku 2020 čiastočne i v európskom výskumným a vývojovým oddelením Geely Holding, pričom šasi má byť schopné ponúknuť veľmi variabilný rázvor v rozsahu od 1800 do 3300 milimetrov.
Práve na týchto základoch má byť postavený i päťdverový hatchback nižšej strednej triedy a kompaktné SUV, z ktorých už existujú i funkčné prototypy.
Ich mená zatiaľ nepoznáme (hovorí sa o označení T100 a Z100) a podobne je to i s technickými detailmi, pár vecí ale EMP o modeloch Izera predsa len prezradila. V podlahe oboch áut by mali byť zabudované lítiovo-iónové akumulátory novej generácie, dostupné budú v dvoch kapacitách a dojazd by mal byť podľa metodiky WLTP okolo 440 kilometrov.
Výkony a dynamika sú tiež ešte vo hviezdach, ale výrobca už teraz hovorí, že zákazníci môžu čakať zrýchlenie z miesta na 100 kilometrov za hodinu „za menej ako 7 sekúnd“.
Obe autá dostanú multifunkčný vyhrievaný volant s programovateľnými tlačidlami, dve obrazovky na palubnej doske (centrálna s dotykovým ovládaním a prístrojový panel s nastaviteľným zobrazením), automatickú dvojzónovú klimatizáciu, indukčné nabíjanie telefónov, rozpoznávanie dopravných značiek, detekciu vozidiel v mŕtvych uhloch, varovný prednárazový systém, ale tiež diaľkové ovládanie prostredníctvom aplikácie v mobile.
Ceny v tejto chvíli samozrejme známe nie sú, ale firma sľúbila, že ponúkne splátkový predaj a ročná produkcia továrne nemá presiahnuť 100 tisíc áut. Náklady na spustenie výroby hatchbacku a SUV by mali vyjsť na približne miliardu eur.
zdroj: Izera EMP