Toyota GR 86 je v médiách od apríla 2021
Prvýkrát sme o Toyote GR 86, nástupcovi Toyoty GT86 písali v januári 2020. Následne o tri mesiace neskôr sme spoznali pri svetovej premiére jej finálne tvary. Áno, je to pol roka po tom, čo svet spoznal finálnu verziu súrodenca Subaru BRZ II. Prečo to oneskorenie vysvetlil pred mesiacmi sám riaditeľ Toyota Motor Corp - Akio Toyoda. Ako veľký fanúšik športiakov sa relatívne neskoro vo vývoji oboch áut previezol a zistil, že podobne ako v prvej generácii sú si veľmi podobné. Nezdalo sa mu to ako dobrý nápad a tak po tvrdom testovaní na okruhu aj bežných cestách padlo jasné Akiove rozhodnutie - PREROBIŤ. Šéf prosto chce, aby bola GR 86 o poznanie iné auto ako BRZ II.
Základ majú, samozrejme, rovnaký. Nepadlo rozhodnutie zmeniť atmosféru na prepĺňanie, nedajbože zmeniť pohon, či motor. Prerábka a snaha iného nastavenia auta sa týkajú primárne podvozka, geometrie, tuhosti pruženia a bŕzd. Dosť na to, aby sa jazdne jednalo o iné auto.
To čo vieme zatiaľ sú fakticky samé skvelé správy. O 20 % väčší motor, bez prepĺňania, citeľne väčší výkon a krútiaci moment, svalnajtejšie tvary len nepatrne väčšieho auta. A hlavne, na rozdiel od skutočne podmanivo navrhnutého Nissanu 400Z bude táto japonka stvorená pre zákruty a jazdu pre radosť k dispozícii aj v zelektrizovanej Európe.
Dlho očakávaný nástupca ikonickej Toyoty GT86 je po GR Supra a GR Yaris tretí model, ktorý vytvorili inžinieri tímu Toyota Gazoo Racing.
Čo podstatné je inak?
Má o poznanie výkonnejší a väčší boxer motor FA 24 od Subaru než predchodca. Teraz s objemom 2,4 l má max. výkon 170 kW (230 k) pri rovnakých 7 000 otáčkach ako GT 86. Krútiaci moment má na 2.4 litrovú atmosféru veľmi pekných 250 Nm, no ešte podstatnejšie je, že na miesto ostrých 6000 ot, kde vrcholí krútiak typu GT86 a BRZ, teraz je to už od 3700 ot. To je pre jazdu a charakter auta zásatný rozdiel. Motor sa dá naďalej skvelo a ochotne točiť, no svižne sa dá jazdiť už aj v stredných otáčkach a pri skoršom radení hore. Vylepšili konštrukciu vozidla, najmä pruženie, ktoré navrhli tak, aby umožnilo agresívnejšiu jazdu. Naďalej bez prepĺňania, napriek tomu, že po ňom mnohí celú dekádu volali. Toyota odolala, lebo chce športovému kupé zachovať jednoduchosť a linearitu v dynamickom správaní.
O 20 % viac motora, o 15 % viac výkonu a až o 50 % väčšia torzná tuhosť! To sú hlavné rozdiely voči GT 86.
Súčasná genereácia Toyoty GT 86 sa s nami tento rok (2021) rozlúčila. Napriek tomu ju mnohým známym, ktorí hľadajú dostupné športové auto na cizelovanie jazdeckého umenia ako jazdenku vrelo odporúčam.
Čo z podstatného je lepšie?
Dizajn modelu GR 86 jasne hovorí, že auto je silnejšie a nabáda k športovej jazde. Inžinieri dbali aj na to, aby jazdné vlastnosti zodpovedali dizajnu. Má takmer rovnaké rozmery ako GT86 a v porovnaní s predchodcom sa jeho torzná tuhosť zvýšila o 50 %. Už to samotné prináša citeľne väčšiu stabilitu auta pri rýchlej jazde horšími povrchmi. Vďaka tomu zvládne väčšie tempá v zákrutách, pretože na celkovom pružení sa na limite menej podieľa karoséria a jej ohýbanie, ale primárne podvozok. Teda na limite je čitateľnejšia a pokojnejšia než odchádzajúca generácia. Nové kupé je prosto pokojnejšie. Pritom si zachováva nízku hmotnosť 1 270 kg - verzia s manuálom. No ponuku obohatí aj verzia s automatom. Jedná sa o klasický hydrodynamický menič, no s možnosťou radiť nie len pákou uprostred, ale aj páčkami pod volantom. Táto verzia ponúkne aj zmenu jazdných módov, čo je ďalšia novinka pre GR 86. Skvelým prekvapením je, že 6-stupňový manuál je zásadne prepracovaná pôvodná prevodovka. Má nové, pevnejšie synchróny no hlavne dva trecie kotúče, pre ešte väčšiu odolnosť voči zneužívaniu ostrou jazdou.
Modernejšie auto pre 3. desaťročie nového storočia má plne digitálny prístrojový panel, niektorých možno zarmúti, že odisieľ legendárny biely uprostred miestnený otáčkomer, ktorý sa vždy skvelo čítal. Na druhej strane, auto má stále klasickú mechanickú ručnú brzdu, napriek niektorým povinným asistentom nemá elektronickú parkovaciu brzdu.
Predbežné technické parametre:
Dĺžka (mm) |
4 265 |
|
Šírka (mm) |
1 775 |
|
Výška (mm) |
1 310 |
|
Rázvor (mm) |
2 575 |
|
Hmotnosť (kg): |
1 270 |
|
Motor |
Plochý štvorvalec s protibežnými piestami, DOHC, systém priameho vstrekovania paliva Toyota D-4S, viacbodové vstrekovanie |
|
Zdvihový objem (cm3) |
2 387 |
|
Pohonné ústrojenstvo |
Motor vpredu, pohon zadných kolies |
|
Zavesenie kolies |
Vpredu |
Vzpery McPherson |
Vzadu |
Dvojité lichobežníky |
|
Brzdy |
Vpredu |
Odvetrávané kotúčové |
Vzadu |
Odvetrávané kotúčové |
|
Pneumatiky (vpredu/vzadu) |
215/40 R18 |