Za neustále rastúcou popularitou crossoverov a veľkých SUV treba hľadať niekoľko zásadných faktorov. Tým prvým nie je ani tak vkus zákazníkov, ale neustále rednúca ponuka v oblasti tradičných segmentov. Samotné automobilky priznávajú, že na veľkých autách majú vyššie marže (ako pri predaji, tak pri servise) a tak sú motivované k výrobe veľkých a atraktívnejších modelov. Pravdou však je, že SUV a vyššie autá sa zákazníkom páčia stále viac (či už z praktických, alebo vyslovene estetických dôvodov) a tak ponuka v podstate len reflektuje dopyt. Postupne však tento trend naberá na intenzite tak výrazne, až to ohrozuje politikmi nastavené klimatické ciele Európy. Ako z toho von? Jednoducho, veľké autá sa dostávajú do nemilosti politikov.
Za veľkosť sa platí
Európska komisia pripravuje niekoľko legislatívnych nástrojov, ktorými chce uprednostniť ekologické spôsoby individuálnej prepravy. Okrem podpory jazdy v jednej stope (kolobežky, bicykle, motocykle) je to aj podpora používania ľahkých a menších áut. Motiváciou k tomuto kroku nie sú len samotné veľké SUV a ich vysoká penetrácia v husto obývaných oblastiach (kde vozia často len jedného človeka), ale aj rastúce hmotnosti elektrických áut. Jedným z nástrojov blízkej budúcnosti podporujúcich prechod k menším autám by mali byť aj poplatky za parkovanie odvodené od vonkajších rozmerov áut. Reč nie je len o poplatkoch za parkovanie pred obchodmi, či inštitúciami, ale aj platbách za parkovanie áut na parkoviskách pred obytnými domami. Padol návrh aj na kategorizáciu veľkostí parkovacích boxov. Únia by chcela prostredníctvom odporúčaní (každá členská krajina si určuje vlastné pravidlá) ľudí motivovať k nákupu menších áut. Vonkajšie rozmery by sa mali v budúcnosti stať výraznejším faktorom aj pri zdaňovaní a poistných poplatkoch.
Združenie výrobcov automobilov v tejto súvislosti dôrazne upozorňuje, že aktuálne nastavenie environmentálnej legislatívy naopak praje skôr väčším autám a trh s malými a dostupnými autami už pod vplyvom bezpečnostných a protiemisných predpisov takmer úplne zanikol. Dopyt po nich však stále je, čo pochopiteľne otvorilo dvere ázijským výrobcom. Práve ázijský model (najmä Japonský) je pre Európsku komisiu momentálne v mnohom vzorom. Japonsko je povestné svojimi Kei cars, teda malými autami podporovanými nielen daňovo, ale aj nižšími poplatkami spojenými s bežným užívaním auta. Čo všetko sa z aktuálnych úvah Európskej komisie nakoniec pretaví do praxe, a v akej podobe, ešte len uvidíme.
zdroj: Eltis, Mordor Intelligence, Europa.eu, Euractiv, Reuters