Určite ste už pojem widowmaker niekedy počuli. Či pôjde o slovenský preklad ako „ovdovovač“ alebo „vyrábač vdov“, jedno je isté, vtedajší novinári a majitelia takto model Porsche 930 nenazvali náhodou. Skutočne to auto bolo v rukách bohatých a nie príliš skúsených nováčikov veľmi nebezpečné a vďaka pomalému, ale za to obrovskému nástupu turbodúchadla dalo zabrať aj skúseným jazdcom. Pre tých menej znalých to mohlo byť auto, v ktorom sa už domov nevrátili.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Prvé Turbo

Porsche 911 Turbo alebo 930 bolo prvým autom značky, ktoré dostalo vtedy ešte relatívne netradičné preplňovanie. Konštruktéri uplatnili poznatky z vývoja pretekárskych kusov, pre množstvo zmien najmä na motore auto dostalo odlišné označenie 930. S pôvodnou Carrerou RS ho spájalo málo, malo rozšírené predné blatníky o 5 cm, predný a veľký zadný spojler, ktorý sa stal neklamným znakom tohto výkonného modelu.

Dnes už úsmevne pôsobí fakt, že malo na tú dobu široké, 185 mm predné a 215 mm zadné pneumatiky obuté na 15-palcových diskoch. Za príplatok ste dostali 205/50 dopredu a 225/50 R15 dozadu. Upravený bol aj podvozok, hliníkové zadné ramená dopĺňali až 18 mm hrubé stabilizátory vpredu a vzadu.

Základom motora bol trojlitrový boxer šesťvalec s turbodúchadlom KKK. To sa mohlo otáčať až 90 tisíc ot./min. a vytváralo plniaci tlak 0,8 bar (dnes majú bežne malé motory plniaci tlak na úrovni až 2 a viac barov). Kvôli klepaniu mal motor veľmi nízky kompresný pomer len 6,5:1. Maximálny výkon bol 191 kW (260 k) a 343 Nm. Použitá bola 4-stupňová manuálna prevodovka a samozrejmosťou bol pohon len zadnej nápravy. S takýmito hodnotami sa mu právom hovorilo widowmaker. Mimochodom, aj vďaka pohotovostnej hmotnosti len 1195 kg zvládlo šprint na 100 km/h za (v tej dobe) neuveriteľných 5,5 sekundy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

I keď tu boli dozvuky ropnej krízy, Porsche už v roku 1977 predstavilo ešte výkonnejší variant, Porsche 911 Turbo 3.3, teda s 3,3-litrovým boxer šesťvalcom. Ten už ponúkal 221 kW (300 k) a 430 Nm, zvýšila sa maximálna rýchlosť z 250 na 260 km/h a zlepšilo sa zrýchlenie na 100 km/h z 5,5 na 5,2 s. Stále využívalo 4-stupňovú manuálnu prevodovku, avšak sériovo už 16-palcové disky s 205/55 R16 pneumatikami vpredu a 225/50 R16 vzadu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Už vo svojej dobe bolo Porsche 911 Turbo veľmi drahým kúskom, prekračujúcim ceny aj vtedajších modelov Ferrari. Dnes je situácia podobná, automobil nekúpite pod 50 tisíc eur, kde štartujú kúsky v horšom stave. Tie pekné atakujú aj trojnásobné sumy a lacnejšie už veru nebudú.

Zdroj: Porsche