Tretia generácia Porsche 911, známa ako typ 964, kombinuje tradičnú siluetu s modernými technológiami konca 80. rokov. S týmto autom bol v stávke celý osud firmy. Vývoj oboch, unikátneho typu Porsche 959, z ktorého jedinečných nápadov a technických riešení čerpali aj pri vývoji typu 964 stál veľké peniaze. Finančnej situácii nepomohol ani vlažný úspech typov 924/944, ktoré Porsche pôvodne vôbec robiť nemalo. Koncom 80. rokov sa Porsche AG prvýkrát ocitlo vo vážnej finančnej situácii. Stávka s ďalšou generáciou preto musela byť na istotu - typ 964 musel byť úspešný.
Hneď prvé dostupné modely Carrera 4 ukázali, aká pokroková nová 911 je. Stály pohon oboch náprav vyvinuli pre vysokovýkonný špeciál Porsche 959. S modifikáciami ho prevzali pre bežné modely 911. Elektronicky riadené a hydraulicky ovládané rozdeľovanie pohonu oboch náprav pre správne a presnejšie fungovanie na informáciu o rotácii jednotlivých kolies využívalo snímače ABS. Takto riešený a inteligentne ovládaný pohon všetkých kolies predbehol svoju dobu. Spolu s posilňovačom riadenia sa oba zároveň stali sériovou výbavou, ak ste si vybrali model Carrera 4.
Jednoduchší, no pre klasické jazdné vlastnosti a hmotnosť športovejší model Carrera 2 s pohonom zadných kolies prišiel do predaja o rok neskôr. Popri verzii Coupé automaticky prišli aj modely Cabrio a Targa. Porsche uvádza, že až 85 % dielcov generácie 964 bolo úplne nových.
6-valec boxer má 3,6 litra
Vzduchom chladený plochý 6-valec dosiahol nový vrchol. Objem mu zväčšili na 3,6 litra a v oboch modeloch Carrera 2/4 mal max. výkon 184 kW (250 k). Jednou z ďalších technických zaujímavostí bolo dvojsviečkové zapaľovanie v každom spaľovacom priestore. Dvojsviečkové zapaľovanie konštruktéri v Porsche pôvodne vyvinuli pre spoľahlivejšie fungovanie leteckých motorov. Riešenie všeobecne známe ako twin-spark tomuto motoru prinieslo až 12 sviečok. A to zďaleka nebolo zo zaujímavých riešení všetko. Aerodynamický vztlak, ktorý vo vysokých rýchlostiach špeciálne toto auto s profilom obráteného krídla generovalo, vyriešili veľkým pohyblivým zadným krídlom. Stalo sa typickým a poznávacím znakom tejto a ďalších generácií Porsche 911.
Ďalšou technickou perličkou bolo použitie automatickej prevodovky s možnosťou manuálneho radenia známou ako Tiptronic. Aj napriek manuálnemu režimu pre športovejšiu jazdu umožňovala prevodovka radiť pod záťažou bez prerušenia hnacej sily na kolesá. Všetky spomínané veci sú dnes považované za samozrejmosť, preto znova pripomeniem, že tu ide o autá vyvíjané v druhej polovici 80. rokov, ktoré prišli do predaja v rokoch 1988 a 1989.
V roku 1993 vznikla prvá spomienková edícia Porsche 911 Jubilee. Presne 911 modelov oslávilo okrúhle 30. výročie produkcie tohto ikonického športiaku. Už to bol vo svete športových áut vcelku ojedinelý úkaz a dôkaz životaschopnosti auta, ktorého netradičná a pre športové auto doslova nevhodná koncepcia šikovnými riešeniami stále vynášala vyššie a vyššie. Nielen v očiach fanúšikov, ale aj na tratiach.
Porsche 911 Turbo 964 je ikona
To je auto, za ktorým dodnes prahnú mnohé duše. Prvé modely mali za zadnou nápravou 3,3-litrový motor predošlej generácie G s výkonom vyladeným na 242 kW (320 k). Ide o poslednú generáciu, v ktorej mal model Turbo pohon len zadných kolies a zároveň prvú, v ktorej vznikol aj výkonnejší model Turbo S. Ten mal tiež 3,3-litrový motor s väčšími vstrekovačmi a väčším turbo tlakom max. výkon 280 kW (381 k). V roku 1993 po dokončení vývoja nového turbo motora konečne prišla verzia 911 Turbo s motorom objemu 3,6 litra. Jeho výkon je v bežných verziách nastavený fabrikou na 265 kW (360 k).
V rozmedzí rokov 1988 až 1994 Porsche vyrobilo 63 762 kusov typu 964. Na celkový počet to neboli čísla ako predošlé dve generácie. No keďže 964 bola v predaji len 6 rokov, v prepočte na rok s počtom 10 627 kusov to bolo len o pár stoviek kusov ročne menej ako v prípade prvej generácie. No tu sa už bavíme o luxusnom športovom aute s množstvom technických riešení, ktoré predbehli dobu, čomu zodpovedala aj cena.
Za 6 rokov vyrobili 63 762 kusov Porsche 911 typ 964