Možno aj preto je dnes zberateľsky najmenej cenená. No každá minca má dve strany. Inými slovami, Porsche 996 je dlhodobo najdostupnejší a najjednoduchší spôsob, ako sa stať majiteľom legendy 911.
Ďalším zásadným cieľom pri vývoji tejto generácie bolo zníženie výrobných nákladov. Tento proces začali v Štuttgarte už pri predošlej generácii, no tu ho rozvinuli podstatne viac. Kľúčovým riešením bolo zdieľať čo najviac komponentov s ďalšími typmi v produkcii. V tomto prípade najmä s novým typom Boxster. Nové Porsche 911, ktoré malo na pleciach aj plánovaný prechod do nového tisícročia, muselo spĺňať viaceré ešte prísnejšie emisné a bezpečnostné normy. Akákoľvek nová generácia by to však nemala ľahké. Fenomén typu 993 bol a dodnes je mimoriadne silný. S odstupom času možno bez preháňania povedať, že značka Porsche s typom 911 996 našla cestu do nového milénia.
Výsledkom dlhoročného vývoja bolo totálne nové auto. Nové nielen dizajnom karosérie a mnohých častí, ktoré sú dodnes predmetom diskusií a polarizujúcich názorov, ale nové aj čo do konštrukcie. 5. generácia Porsche 911 aj zásadne narástla. Do dĺžky až neuveriteľných 185 mm! Po druhýkrát v histórii tohto typu narástol aj rázvor náprav, a to až o 80 mm. Do šírky zas o 30 mm, všetko teda zásadné zmeny. Niet divu, že viacerí právom označujú Porsche 911 od tejto generácie nielen za športové auto, ale aj vhodné cestovné GT. Koncepčne to stále je auto s usporiadaním sedenia 2+2, no ponúka viac miesta v oblasti lakťov vpredu a menej klaustrofobický pocit vnútri. Aj vďaka tomu bola práve táto generácia oveľa úspešnejšia aj už žien. Ďalšou zmenou tradície bolo zväčšenie typického 5-budíkového usporiadania prístrojového panelu do vzájomného prieniku.
Boxer sa stal vodníkom
Akokoľvek budeme zmeny tejto generácie rozoberať a opisovať, tou najväčšou je zmena v oblasti konštrukcie motora. Koncepčne to, samozrejme, naďalej ostal typický plochý 6-valec boxer. Chladenie kvapalinou prinieslo nielen zníženie jeho hlučnosti, možnosť zlepšiť emisné hodnoty, ale aj nové litrové výkony pre atmosférické aj prepĺňané verzie. Objem 4-ventilového motora upravili na 3,4 litra a už základná verzia ponúkala 221 kW (300 k), čo bolo rovnako, ako mala prvá generácia Porsche 911 Turbo 3,3 litra z konca 70. rokov. Mo modernizácii motora stúpol jeho objem znova na 3,6 litra a max. výkon na 236 kW (320 k). Výročná edícia k 40. jubileu typu mala atmosférický motor vyladený na 345 k.
911 Turbo prekročilo 300 km/h
Rovnako aj model 911 Turbo dostal vodou chladený motor. Jeho objem bol 3,2 litra a o prepĺňanie sa starali dve menšie dúchadlá. To zabezpečilo rýchlejšiu odozvu na plynový pedál. Sériový model mal max. výkon naladený na 309 kW (420 k). Pretekárska verzia tohto motora v Porsche 911 GT1 vyhrala v roku 1998 24-hodinovku v Le Mans. Porsche 911 Turbo 996 bolo zároveň prvým sériovým Porsche, ktoré prekonalo rýchlosť 300 km/h. Model 911 GT2 vo Weissachu dokonca vyladili až na 355 kW (483 koní). Adekvátne výkonu a jazdnej dynamike museli modelu pripraviť aj brzdy.
Premiéra karbón-keramických bŕzd PCCB
Rovnako, ako všetky doterajšie generácie, aj prelomová 996-ka priniesla svetu niekoľko unikátnych riešení. Azda najväčšou technologickou perličkou je premiéra PCCB, dodnes užívanej skratky pre Porsche Composite Ceramic Brakes. Za príplatok boli k dispozícii na viacerých modeloch, na Porsche 911 GT2 996 boli sériovo. Ich servisný interval je doslova dychberúci. Pri bežnom užívaní keramické kotúče vydržia až 300 000 km.
Premiéra ostrého Porsche 911 GT3 a GT3 RS
Generácia 996 priniesla ďalšiu ikonu ciest. Ostré, až pretekárske auto, ktoré je vhodné na okruhy rovnako, ako aj na bežné cesty. Špeciálnym oddelením Porsche Motorsport, ktoré je zodpovedné za autá s označením GT, pripravilo prvú generáciu špeciálnej polopretekárskej 911 vhodnej do bežnej premávky, inšpirovanú pretekárskou sériou GT3. Prvá generácia mala vzadu rovnaký motor ako Porsche 911 GT2, avšak bez turba. Tento model zároveň umožnil automobilke začať vlastnú sériu pohárových pretekov Porsche Cup a Porsche SuperCup. To odštartovalo kompletne nový biznis model celosvetového klientskeho pretekania. V prvej generácii Porsche 911 GT3 mal motor s objemom 3,6 litra výkon 360 a neskôr až 381 koní. Nadšenie z jazdných vlastností odľahčeného ostrého auta vhodného pre príležitostné jazdy na okruhoch prišla v roku 2003 ešte nekompromisnejšia verzia bez zadných sedadiel so vstavaným rámom homologovaná do bežnej premávky s ešte viac odľahčeniami, tvrdším pružením, výkonnejšími brzdami a semislikmi známa ako 911 GT3 RS.