Porsche 911 GT3 RS má korene na pretekárskej trati. Dokazuje to výzorom aj schopnosťami.

Model RS svoj základ nachádza v dvoch autách 911 GT3 a prekvapivo aj modeli Carrera4. V porovnaní s GT3 je RS rýchlejší a agresívnejší kus. Pod kapotou generácie 997 pracuje rovnaký 3,8 litrový celohliníkový šesťvalcový boxer. Je vybavený systémom variabilného časovania sacích aj výfukových ventilov VarioCam Plus a priamym vstrekovaním paliva DFI (direct fuel injection). Sacie potrubie má pre lepší priebeh krútiaceho momentu a podľa použitia a charaktreru trate 4 rôzne prepínateľné dĺźky. Dve výfukové vetvy majú každá samostatný katalyzátor, pre každý rad valcov jeden. Plochý motor je vďaka mazaniu so suchou kľukovou skriňou (rovnako ako v prípade všetkých sériových verzií 911) skvelo pripravený pre ostré použitie s veľkými preťaženiami v priečnom smere pri rýchlych prejazdoch zákrut a tiež v priečnom smere pri prudkej akcelerácii i decelerácii. Objem mazacieho systému motora je 11 l. V priamom porovnaní s motorom vo verzii GT3 je však trošku poladený. V maxime dá o 11 kW (15 k) viac, teda 331 kW (450 koní) a 430 Nm. Tieto hodnoty dosahuje pri naozaj nadpriemerne vysokých otáčkach 7900 a 6750 ot. S litrovým výkonom až 118,4 k na liter patrí medzi najlepšie motory na svete.

Dynamike prospieva spojenie neprepĺňovanej pohonnej jednotky so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s kratšími prevodovými pomermi. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne podľa výrobcu za 4 s (zlepšenie oproti GT3 o 0,1 s). Viaceré médiá však pri testoch namerali skvelú hodnotu 3,6 s. 200 km/h sa na tachometri zjaví už po 12,2 s jazdy na plný plyn. Maximálka kvôli zmenenej prevodovke utrpela drobnú stratu 2 km/h na 310 km/h. GT3 RS má mierne zvýšenú spotrebu paliva. O tom sa však v prípade týchto automobilov mlčí, aj keď výrobca tieto hodnoty nijako nezatajuje. V kombinovanej prevádzke vraj motor spáli 13,2 litrov benzínu na sto km, pri použití v meste 19,4 l.



K technologickým odlišnostiam patrí systém stability Porsche Stability Management (PSM), ktorý vyvinuli pre použitie nie len na bežnej ceste, ale aj na uzavretej dráhe. V kombinácii s elektronicky ovládanými adaptívnymi tlmičmi, nižšou svetlou výškou o 30 mm a rozšírenou zadnou časťou ponúka podvozok absolútne špičkové jazdné vlastnosti. Ak sa pilot rozhodne, že auto skrotí úplne sám, môže systém PSM úplne deaktivovať.

V interiéri prepych nehľadajte. Vo vnútri kraľujú skromné podmienky podriadené znižovaniu hmotnosti.

V interiéri prepych nehľadajte. Vo vnútri kraľujú skromné podmienky podriadené znižovaniu hmotnosti.

Už z obrázkov sa dá vidieť, že Porsche 911 GT3 RS je pre ešte väčšiu stabilitu vzadu širšie až o 44 mm. Toto rozšírenie je dedičstvom z modelu Carrera 4, ktorej karosériu v Porsche Motorsport pre stabu verzie RS využívajú. Toto riešenie na jednej strane výrazne zlepšuje stabilitu a zvyšuje limit pri prejazde zákrut, ale aj mierne zväčšuje čelnú plochu kupé a negatívne tak ovplyňuje maximálnu rýchlosť. Koeficient odporu vzduchu karosérie je vzhľadom na nadmerné spojlerovanie a rozmerné zadné krídlo veľmi slušných len 0,33. Čelná plocha Porsche 911 GT3 RS je 2,07 m2. Zadné karbónovo-hliníkové krídlo, ktoré zvyšuje prítlak prebral model RS priamo z pretekárskeho okruhu. Zaujímavé je, že predošlý model RS so svojim rozmerným športovým bodykitom patrí medzi málo áut, ktoré so zvyšovaním rýchlosti nevytvárajú vďaka obtekaniu vzduchu vztlak, ale ani pozitívny prítlak. To znamená, že vo vysokých rýchlostiach auto nedostáva pod karosériu toľko vzduchu, aby to celé auto nadľahčovalo (čo je prípad drvivej väčšiny bežných aj športových sériových áut) no spojlery zároveň nie sú až tak agresívne, aby auto vo vysokých rýchlostiach zvyšovalo svoju okamžitú hmotnosť.

Oproti „obyčajnej“ GT3 je verzia RS ľahšia o 25 kg. Váži 1 370 kg, čo na relatívne veľké kupé slušne málo. To aj vďaka rozsiahlejšiemu použitiu hliníka z ktorého sú vyrobené obe dvere a predná kapota. Zadné okno je pre úsporu váhy z plastu. V záujme znižovania hmotnosti je interiér GT3 RS ešte viac jednoduchý ako v GT3. Vnútri sú použité uhlíkové vlákna a koža Altancara. Zaujímavé však je, že pre bezpečnosť má toto kupé nie len dvojfázové čelné, ale ale aj bočné a hlavové airbagy.


Brzdový systém je v prípade Porsche tradične skutočne špičkový. Predné i zadné kotúče majú vnútorné chladenie a pre ďlašie odľahčenie a odvod tepla sú navyše vŕtané. Predné kotúče majú rozmery 380 x 34 mm a brzdia ich 6-piestikové strmene, zadné kotúče sú 350 x 28 mm a 4-piestikové strmene. Tie sú skryté v ľahkozliatinových kovaných diskoch s rozmermi 9x19" vpredu a až 12x19" vzadu. Na nich sú navlečené nízkoprofilové plášte 245/35 R19 a 325/30 R19.

Pohľad na najznámejšiu siluetu športového auta na svete je vždy malý zážitok.

Pohľad na najznámejšiu siluetu športového auta na svete je vždy malý zážitok.

Porsche 911 GT3 RS
technické parametre:


motor: atmosférický 6 valcový boxer
objem: 3797 cm3
vŕtanie x zdvih: 102,7 x 76,6 mm
kompresný pomer: 12,2:1
výkon: 331 kW (450 koní) / 7 900 ot
Krútiaci moment: 430 Nm / 6750 ot
max. otáčky: 8500 ot
litrový výkon: 87,1 kW/l (118,4 k/l)
pohotovostná hmotnosť: 1 370 kg
výkonová hmotnosť: 4,13 kg/kW
akcelerácia z 0 na 100 km/h: 4 s
max. rýchlosť: 310 km/h
kombinovaná spotreba: 13,2 l/100 km

Porsche 911 GT3 encyklopédia 1. časť