Dnes je už pár rokov na trhu tretia generácia modelu Cayenne, a ak sa v týchto autách trochu orientujete, iste viete, že existujú v dvoch karosárskych verziách. Ako klasické SUV a potom Coupé, čo je vlastne to isté auto, akurát má zadné okno sklonené pod ostrejším uhlom a tým pádom splývajúcu líniu strechy.
Nám to dnes možno pripadá normálne, ale v roku 2002, keď na trh dorazila prvá generácia, bolo nepredstaviteľné, že by Porsche vôbec mohlo mať v ponuke vozidlo tohto typu. Bola to skrátka trúfalosť a pre niekoho až kacírstvo podobné prvému osobnému dieslu tejto značky (2009) či prvému elektromobilu (2019).
Zaujímavé na tom je, že (ako Porsche aktuálne priznáva) automobilka experimentovala s rôznymi karosárskymi verziami už v prípade prvej generácie Cayenne. Dizajnéri dostali preto za úlohu navrhnúť hneď tri ďalšie varianty – kupé, model so sedemmiestnym interiérom predĺžený od dvadsať centimetrov a tiež... kabriolet.
Je celkom zvláštne, že práve tá najmenej obvyklá forma nebola nakoniec vyradená z vývojového procesu štylistického oddelenia a neskončila len na papieri, lenže práve to sa stalo. Návrhári dokonca vytvorili prototyp v skutočnej veľkosti s dĺžkou 4,8 metra, ktorý vznikol odstránením strechy, predĺžením dverí, skrátením čelného okna, a pretože sa nevedeli zhodnúť na podobe zadnej časti, vytvorili hneď dve verzie s odlišným umiestnením svetiel.
Porsche neprezradilo, či pod kapotou ostal motor. Teoreticky by tam mal byť, ak ide o upravené pôvodné SUV. Karoséria však nemá žiadne dodatočné výstuhy, takže tlačová správa pripomína, že nejde o prototyp pripravený k bežnej jazde, ale o takzvaný „paket-funkčný model“, na ktorom sa overovalo hneď niekoľko konštrukčných riešení.
V prvom rade fakt, koľko ostane miesta nad hlavami cestujúcich, ak skrátite predné stĺpiky a použijete splývajúcu líniu „strechy“. Konštruktérov tiež zaujímalo, ako sa zmení praktická stránka auta, ak mu ponecháte len dvoje dvere predĺžené o 20 centimetrov, či je možné použiť látkovú strechu a ako rýchlo sa zloží a nakoniec – ako by mala byť navrhnutá zadná časť.
Automobilka priznáva, že mechanizmus strechy nebol nikdy dokončený, ostal len v podobe počítačovej simulácie. Mal však fungovať podobne ako v prípade Porsche 911 991 Targa, ktorého zadné okno sa dokáže i s rámom odklopiť hore a dozadu, aby sa strešný panel mohol ukryť v útrobách. Látková strecha v každom prípade existuje, je uložená v kufri, akurát ju musíte podľa potreby namontovať ručne.
Porsche v závere dodáva, že sa myšlienkou kabrioletu postaveného na základoch SUV už viac nezaoberalo. Okrem iného aj preto, že by to podľa prieskumu nebola žiadna komerčná bomba. Navyše v mnohých ostávali pochybnosti, či by finálny produkt vyzeral tak dobre, ako sa od Porsche očakáva.
zdroj: Porsche