Porsche Panamera v roku 2009 prinieslo do luxusnej triedy niečo iné. Nebol to klasický sedan, skôr štvordverové Gran Turismo, avšak s luxusnými prvkami, aké ste poznali z Mercedesu triedy S, a pritom čo najviac športovými génmi z modelu 911. Avšak Panamerou to nezačalo úplne od nuly. Ešte predtým Porsche koketovalo s myšlienkou štvordverovej karosérie so 4-miestnym interiérom.
Prvé prototypy so 4-miestnym interiérom mali dvere len vpredu.
Prvý štvormiestny prototyp ešte z modelu 356 prišiel v 50-tych rokoch. Išlo o model 530 s predĺženým rázvorom a väčšími dverami. Do série to však bolo ďaleko. Nasledovníkom mohol byť prototyp z 90-tych rokov, model 989 s výkonnou zážihovou V8 z Porsche 928. Avšak taktiež zostalo v roli prototypu. V roku 1992 vývoj totiž ukončili práve pre nedostatok financií.
V 60-tych rokoch dostali už aj zadné dvere.
Prototyp na základoch 928-mičky.
Panamera G1
Prvá Panamera tak odštartovala novú generáciu luxusných Porsche vcelku netradične. Jej premiéra prebehla na 94. poschodí Svetového Finančného Centra v Šanghaji za prítomnosti novinárov z celého sveta. Jej interný názov bol G1 a od začiatku bol v produkcii so 6-valcovými alebo 8-valcovými motormi.
Základom bol atmosférický zážihový 3,6-litrový šesťvalec s 220 kW (299 k) a manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Na opačnom konci stál model Turbo S s osemvalcovým zážihovým preplňovaným 4,8-litrovým motorom a 405 kW (550 k). Po modernizácii dosahoval dokonca 419 kW (570 k).
K dispozícii bol aj vidlicový šesťvalcový trojlitrový diesel s 184 kW (250 k) a po modernizácii s 221 kW (300 k). V luxusnej triede tiež začali už v roku 2011 ponúkať hybridný model Panamera S Hybrid s trojlitrovým zážihovým šesťvalcom a 245 kW (333 k) s elektromotorom 33 kW (47 k). Oríplatková výbava bola skutočne bohatá a okrem toho veľmi individuálna, keď ste si mohli nechať kúpiť rôzne diely v interiéri potiahnuté kožou, Alcantarou, alebo ich nafarbiť do farby auta. Individualite sa jednoducho medze nekladú.
Panamera G2
Druhá generácia s interným označením G2 prišla v roku 2016. Do ponuky sa nakrátko dostal aj veľký V8 diesel s 310 kW (422 k), ten však po afére Dieselgate a rozhodnutí Porsche o ukončení ponuky vznetových variantov z ponuky vytratil.
Najsilnejšou verziou je však hybridná Panamera Turbo S E-Hybird, ktorá má systémový výkon 500 kW (680 k) a 850 Nm a zrýchli na 100 km/h za 3,4 sekundy. Od roku 2017 pribudol do ponuky druhý karosársky variant Sport Turismo, čo je v štýle Shooting Brake konkurencia pre Mercedes-Benz CLS. Prípadne sa dá označiť ako kombi s viac skosenou karosériou vzadu.
Tak či tak, úspech Panamery je neodškriepiteľný. Porsche plánovalo ročný predaj na úrovni 20-tisíc vozidiel, do dnešných dni ich za 10 rokov predali cez 235-tisíc áut, čo je viac, ako Porsche predpokladalo. Aj keď nejde o lacné auto, predaj však hovorí jediné, zákazníci Panameru chcú aj naďalej.
Zdroj foto: Porsche