Na prvý pohľad to vyzerá jednoducho, že? V skutočnosti je to však vývoj za hranicou chápania bežného človeka a zároveň beh na dlhú trať. Chceme tým povedať, že súčasným majiteľom v podstate nových Porsche Taycan aktuálny zber dát príliš nepomôže. Ak si ale svoje auto nechajú dostatočne dlho alebo si ho niekto kúpi z druhej ruky a na tachometri budú svietiť dostatočne vysoké čísla, mohli by majitelia spracované informácie o pár rokov oceniť.
Ako uvedené vedecké veštenie funguje? Hlavná myšlienka je postavená na takzvanom digitálnom dvojčati Porsche Taycan. V ňom sa zhromažďujú dáta získavané zo skutočných áut jazdiacich v premávke a ešte raz by sme mali upozorniť, že zatiaľ ide len o vzduchový podvozok.
Ten je komplexne monitorovaný sústavou snímačov, ktorá sleduje napríklad hodnoty zrýchlenia karosérie a kvantá ďalších bližšie nešpecifikovaných údajov. Dáta o namáhaní odpruženia sa prenášajú do centrálneho systému Porsche, kde ich hltá software a umelá inteligencia s neurálnymi algoritmami.
Veštenie z jednotiek a núl
Podstata je v tom, že každé skutočné auto jazdí vo viac či menej odlišných podmienkach, opotrebováva sa odlišným tempom, rozsahom i spôsobom, počítačom to však stačí na to, aby s istou pravdepodobnosťou boli schopné určiť moment, kedy dôjde k fatálnemu zlyhaniu niektorej súčiastky digitálneho dvojčaťa.
Vypočítané hraničné hodnoty auta z jednotiek a núl sú zároveň porovnávané s chovaním skutočných áut a ak sa k nim blížia i v realite alebo sú prekročené, majitelia Taycanov budú o tom informovaní a zároveň vyzvaní, aby navštívili servis. Skrátka systém sa postará o to, opotrebenie neprekročilo stanovené limity.
Porsche a CARIAD (dcérska firma VW) tvrdia, že účasť v teste je dobrovoľná, anonymizovaná a súhlasilo s ním približne 50 percent vlastníkov modelu Taycan. V pláne je samozrejme rozšíriť tento monitorovací systém na celý automobil, ktorý následne vytvorí kompletný digitálny model vozidla.
Okrem toho, že vám má pomôcť predchádzať situáciám, pri ktorých skončíte s nepojazdným autom na krajnici, môže mať zaujímavé využitie aj do budúcnosti. Digitálny záznam totiž bude možné využiť napríklad pri určovaní zostatkovej hodnoty pri predaji, alebo vám bude môcť výrobca ponúknuť predĺženie záruky pri dôkladnej údržbe. Že vám tým bude automobilka zároveň pozerať cez chrbát, čo presne robíte s ich produktom, asi tiež nie je nutné pripomínať. A vôbec nepochybujeme o tom, že práve toto sa mnohým páčiť nebude, nech už budú ich dôvody akékoľvek.