Poznáte dekompresný ventil? Ak používate špecifický typ motorovej píly či záhradnej kosačky s klasickým spaľovacím agregátom, pravdepodobne vám bude povedomý. Úlohou tohto ventilu je presne to, čo je v jeho názve, teda vypustenie časti stlačenej zmesi z valca, aby sa významne znížila sila, respektíve výkon potrebný na naštartovanie. A veľmi podobne funguje aj nová technológia patentovaná automobilkou Porsche.

Kým v malých a relatívne pomalých motoroch je dekompresný ventil priamo súčasťou vzduchom chladeného rebrovaného bloku (alebo v ťažkých dieseloch pre nákladné autá integrovaný do ventilového rozvodu, kde ale slúži ako motorová brzda), v prípade tradičných spaľovacích agregátov si konštruktéri niečo podobné – napríklad kvôli oslabeniu stien valcov – nemôžu dovoliť. Nemci však prišli so zaujímavým nápadom.

V ich prípade sú tým dekompresným ventilom zostavy presne navrhnuté piestne krúžky reagujúce na zmenu teploty väčším rozťahovaním, ako je tomu dnes. Princíp spočíva v tom, že pri studenom motore dôjde k vstreknutiu malého množstva paliva a zapáleniu zmes vo valci, ktorý má piest tesne za hornou úvraťou.

Vzniknutý moment by bol na rozpohybovanie motora s bežnou kompresiou nemožný, ale tu stačí, aby elektronika následne vstrekla zmes do ďalšieho valca, zapálila ho a takto proces pokračoval ďalej. Kvôli „podfukovaniu“ krúžkov sa motor roztočí len s minimálnym vnútorným odporom, zároveň v ňom ale rastie teplota, piestne krúžky sa zatvárajú a kompresia rastie až do momentu, kedy je motor schopný ustáliť sa na voľnobehu.

V tejto chvíli nie je jasné, či Porsche už má vyvinutý takýto typ piestnych krúžkov, alebo ide len o nápad. V každom prípade automobilka počíta s tým, že by kvôli štartovaniu pri veľmi nízkych teplotách a teda istote, že sa krúžky zatvoria pomalšie, bol v takomto motore namontovaný aj štartér.

Vďaka minimálnym odporom motora kvôli nízkej kompresii v studenom počasí by však bol výrazne menší a mal nižší výkon a pracoval by len vo chvíľach, keď by to bolo nevyhnutné.

Trochu záhadou je, ako chce Porsche riešiť zrýchlenú kontamináciu olejovej náplne takýmto štartovaním. Výfukové plyny prenikajú do kľukovej skrine aj v súčasných motoroch, na to slúži jej odvetrávanie. Ale v tomto prípade by bolo prefukovanie výrazne väčšie a je otázne, ako by ovplyvnilo životnosť oleja.

Otáznik visí nad touto technológiou aj kvôli faktu, že dnešné spaľovacie motory v podstate musia byť nejakým spôsobom elektrifikované, aby boli schopné plniť emisné limity alebo ich výrazne neprekračovať kvôli pokutám. To znamená, že pohonná jednotka pracuje s elektromotorom tak či tak. Ak bude slúžiť na rekuperáciu brzdnej energie alebo pomáhať primárnemu motoru s akceleráciou, potom môže prevziať aj funkciu štartéra.

Pochopiteľne nikde nie je napísané, že sa tento nápad objaví vo výrobe. Na patentových úradoch by ste našli milióny nezrealizovaných myšlienok. Porsche však chystá hybridnú 911 už v rámci modernizácie súčasného modelového radu 992, tak budeme pozorne sledovať, či to náhodou Nemci nemajú dávno hotové, zatiaľ čo my riešime problém s olejovou náplňou.

zdroj: DPMA (Nemecký patentový úrad), Porsche