Ani automobilky na Slovensku nemajú vyhraté

Nemecký automobilový priemysel sa nachádza v kríze a hrozí, že častom stiahne do problémov aj automobilky na Slovensku vrátane dodávateľských firiem, ktoré vytvárajú veľa pracovných miest.

Kým nemecké automobilky snívali o nekonečnom úspechu spaľovacích motorov, Čína systematicky budovala svoju dominanciu v oblasti elektromobility. Andreas Knie, odborník na mobilitu z berlínskeho Centra pre sociálny výskum vysvetľuje, prečo sa nemecké mestá ako Wolfsburg môžu stať novým Detroitom.

Knie považuje prístup Maďarska k elektromobilom za správnu cestu. „Politika EÚ, dlhodobo ovplyvňovaná Nemeckom, doposiaľ pripisovala spaľovacím motorom nejakú perspektívu. Maďarská politika počíta s tým, že staré vzorce čo najskôr zanecháme a prejdeme na nové technológie,“ popisuje expert.

Elektromobily v Číne? Jasná budúcnosť

Lídrom v elektromobilite je však v súčasnosti s náskokom Čína, myslí si Knie. „Už od roku 2005 Čína rozhodne nastavila svoju priemyselnú politiku na batériové elektromobily a uzavrela dôležité dohody s dodávateľmi v Afrike, Ázii a Južnej Amerike. Druhým príkladom je Nórsko, ktoré stavilo na elektromobilitu skôr a dnes majú na cestách viac čistých elektromobilov ako spaľovacích vozidiel. Tretie miesto, hoci s veľkým odstupom, patrí USA,“ hovorí Knie.

Prečo sa čínskym elektromobilom darí a prečo nie sú lepšie pripravené nemecké automobilky pri téme elektromobility? Podľa odborníka existuje len jedna odpoveď: arogancia moci. Volkswagen, ktorý teraz trpí krízou, napríklad desaťročia prosperoval z Číny, predával tam až 60 percent svojich vozidiel.

„Keď sa Čína jasne posunula smerom k elektromobilite, Volkswagen a Audi povedali: Nie, my vás poučíme o tom, ako funguje svet. Dnes však Čína učí nás,“ vysvetľuje Knie. Tento rok prekročili v Číne elektromobily a plug-in hybridy 50 percent nových registrácií vozidiel. To je podľa experta jasný bod zlomu.

Zdroj: Standard