Diaľnica na Zemplíne: Roky rečí, málo skutkov
D1 sa nekončí trasou diaľnice Bratislava - Košice, ale naopak pokračuje ďalej - nateraz aspoň na papieri. Úradníci najnovšie odporučili trasovanie novej D1 zohľadňujúc rozličné kritériá tak, aby bola diaľnica čo najviac užitočná pre motoristov a zároveň čo najmenej ovplyvňovala životné prostredie.
Cesta má prechádzať v blízkosti Zemplínskej šíravy a na sever okolo Michaloviec. Dokopy bude zahŕňať 8 križovatiek a 2 odpočívadlá. Horský priechod Dargov má nový úsek D1 prejsť bez výstavby tunela, dopĺňa TV Markíza.
D1 na Ukrajinu ako strategická investícia?
Čo však stále novej diaľnici v smere na Ukrajinu chýba? "Mala by ísť do vlády na schválenie ako strategická investícia," požaduje občianske združenie Diaľnica na Zemplín s tým, že prípravné procesy by sa tak v ideálnom prípade výrazne skrátili.
O diaľnici na Zemplíne sa doteraz dlhé roky veľa hovorilo, ale celý projekt je stále vo veľmi počiatočnom štádiu.
Podľa prvotného odhadu štátu by nová cesta s dĺžkou 72 kilometrov mala stáť okolo 1,3 miliardy eur. To je veľká suma a Slovensko nemá také množstvo voľných peňazí, ale pomôcť by mohli európske fondy aj so zohľadnením toho, že diaľnica na Ukrajinu bude mať celoeurópsky význam.
Zdroj: TV Markíza / vizualizácie a foto: NDS