Ford patrí k automobilkám, ktoré v Európe upierali zrak hlavne k elektrickej mobilite. Problém je v tom, že firma dorazila s batériovými modelmi Explorer a Capri s veľkým meškaním a s vývojom jej musel pomôcť Volkswagen.

Navyše ale nepochopiteľne – bez náhrady – zlikvidovala svoj najpredávanejší európsky model (Fiestu), to isté sa čoskoro stane s Focusom a bez adekvátnych či nepriamych nástupcov odstrelila tiež všetky minivany a hromadu ďalších áut. Výsledok?

Ani 2024 nevyzerá dobre

Ešte v roku 2019 Ford predal len v Nemecku 280 tisíc vozidiel. A to do tohto čísla nepočítame úžitkové modely. Vlani ich však bolo už len 120 tisíc. Aktuálne čísla za celý rok 2024 ešte nemáme, opäť to ale nevyzerá dobre.

Podľa Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) Ford od januára do októbra predal v EÚ o takmer 15 percent menej áut, a ak do toho započítame Britániu, Nórsko, Island a Švajčiarsko, medziročne firma spadla o 17,5 percenta! (v absolútnych číslach: 439 tisíc vs. 362 tisíc).

Zatiaľ hlavne neistota

Osud Fordu pomerne nepríjemne demonštruje, ako rýchlo sa môžu veci zhoršiť. Ako rýchlo sa hrdá značka s dlhou tradíciou začne potácať na okraji hrany. Nie je to tak dávno, keď firma predstavovala jednu novinku za druhou a na detroitskej centrále mala skoro absolútnu nezávislosť. Rozhodovala o nových modeloch, marketingu i stratégii. Tomu je ale koniec.

Veliteľstvu v Spojených štátoch došla trpezlivosť a v lete samostatnosť európskej pobočky zrušila. Ani to ale nepomáha. Pred pár týždňami sme písali, že kvôli nezáujmu o elektromobily musela automobilka skrátiť pracovné úväzky zamestnancov v Kolíne, montážne linky idú normálnym tempom len každý druhý týždeň a namiesto nádejného štartu elektrickej budúcnosti má európsky Ford pred sebou len neistotu.