Nervozita okolo príchodu emisnej normy Euro 7, jej nejasná definícia spojená s nepružnosťou legislatívnych procesov a aktuálna situácia na Ukrajine vytvárajú v motoristickej spoločnosti a medzi výrobcami áut značné napätie. A ako sa ukazuje, rovnaké ako medzi osobnými autami je to aj medzi producentmi dodávkových áut. Koalícia zložená z veľkých európskych miest a ekologickí aktivisti tlačia na európsky parlament, aby sprísnil limity CO2 platné pre ľahké úžitkové autá a urýchlil tak zavedenie „čistej“ úžitkovej elektromobility do miest. Aktuálne pravidlá sú vraj príliš benevolentné.
Zbavme sa závislosti na rope
„Mestá potrebujú dodávky s nulovými emisiami a potrebujú ich rýchlo,“ hovorí rozhodným tónom David Belliard, námestník primátora mesta Paríž. „Návrh Európskej komisie, aby mali všetky nové dodávky do roku 2035 nulové emisie, je dôležitý a vítaný. Žiadame však zákonodarcov z Európskeho parlamentu a zástupcov členských štátov EÚ, aby návrh posilnili a zlepšili dostupnosť elektrických dodávok,“ pokračuje Belliart. Čo presne myslí pod zlepšením dostupnosti, nie je jasné. Skôr ako na nižšiu cenu však pravdepodobne mieri na to, že v ponuke jednotlivých výrobcov je stále málo elektrických alternatív. Práve na tento fakt naráža aj organizácia Transport & Environment, ktorá vyzýva výrobcov k rýchlejšej transformácii ponuky smerom k čistej elektromobilite. Jej tvrdenie podporuje aj aktivistická skupina EV100 Climate Group, ktorej agendou je urýchlenie prechodu k elektrickým autám.
„Európa sa teraz musí viac ako kedykoľvek predtým zbaviť svojej závislosti na rope, ktorá pomáha financovať Rusko. Nové normy CO2 pre dodávky sú najlepším spôsobom ako zabezpečiť, aby výrobcovia vyrábali čistejšie elektrické dodávky za nižšie ceny. Aktuálne ciele navrhované Európskou komisiou však budú znamenať stratené desaťročie pre „zelené“ dodávky. Zákonodarcovia musia zvýšiť ambície!“, povedal Lucien Mathieu z Transport & Environment.
zdroj: Transport & Environment