Mnoho obyvateľov veľkomiest po celom svete by možno s radosťou prešli na ekologickejšiu formu dopravy, akou sú elektromobily, no narážajú na zásadný problém – nabíjanie. Tí, ktorí majú vlastné garáže, majú prechod na elektromobilitu oveľa jednoduchší. Mestskí obyvatelia, ktorí už prešli na elektrické vozidlá, sú odkázaní na verejné nabíjačky, a ak sa rozhodnú využiť rýchlonabíjanie, často musia čakať v radoch. Niektorí dokonca riskujú a naťahujú nabíjacie káble z balkónov! Spoločnosť Beam Global však prišla s riešením, ako uľahčiť nabíjanie batériových vozidiel aj pre ľudí žijúcich v husto osídlených mestských oblastiach.
Riešenie jedinečné technológiou
Inovatívny produkt od spoločnosti Beam Global nesie názov BeamSpot. Ide o nabíjaciu stanicu, ktorá je navrhnutá tak, aby nahradila pouličné osvetlenie v oblastiach, kde je inštalácia typických nabíjacích staníc technicky komplikovaná alebo finančne náročná. Tento systém však nie je navrhnutý len pre obytné zóny, ale má potenciál nájsť uplatnenie aj na letiskách či na vonkajších parkoviskách nákupných centier. BeamSpot bude dostupný vo verzii s čisto solárnym panelom s výškou 9,1 metra alebo v kombinácii s veternou turbínou, ktorá mu pridá na výške ďalšie 3 metre.
Generálny riaditeľ Desmond Wheatley uviedol, že spoločnosť verí v schopnosť priniesť efektívne riešenia pre rozšírenie prístupu k nabíjacím staniciam pre elektromobily, a to nielen v USA, ale aj v Európe! Uznáva, že pokusy o podobné produkty ako nabíjačky na báze pouličného osvetlenia už existujú, avšak BeamSpot sa od konkurencie odlišuje tým, že si veľkú časť vlastnej elektriny dokáže vyrobiť sám a uskladniť ju v integrovanej batérii. Vďaka tomu môže poskytovať viac energie, než je schopný dodať bežný pouličný okruh.
Jednoduchšia príprava a inštalácia
Keďže BeamSpot nahrádza pouličné osvetlenie, jeho montáž si vyžaduje menej stavebných úprav a jednoduchšie elektrické napojenia, v porovnaní s tradičnými nabíjacími stanicami. Rozmerovo by mal zaberať rovnakú plochu ako štandardný pouličný stĺp. Spoločnosť uvádza, že nie sú potrebné žiadne zložité povolenia ani veľké zásahy do infraštruktúry. Samozrejme jednotlivé povoľovacie zákony sa môžu líšiť podľa štátu.
Wheatley poukazuje na to, že oblasti s vysokým počtom elektromobilov často narážajú na problémy pri budovaní novej infraštruktúry a riadení zvýšených požiadaviek na elektrickú energiu. Zavádzanie tradičných nabíjacích staníc môže byť drahé a komplikované. Často si vyžaduje výrazné zásahy do existujúcich verejných priestranstiev.
Koľko energie dokáže vyrobiť?
BeamSpot by mal vedieť denne generovať dostatok energie, ktorá by mala vystačiť na elektrický dojazd predstavujúci v priemere okolo 350 kilometrov (samozrejme, údaje sa budú líšiť podľa vašej spotreby). To všetko dokáže vďaka ústrojenstvu skladajúcemu sa z 1 kW solárneho panelu, 1 kW veternej turbíny, 15 kWh integrovanej batérie a pripojeniu na rozvody pouličného osvetlenia. Každá jednotka môže poskytnúť výkon až 5,76 kW a mala by byť kompatibilná s nabíjacím zariadením akejkoľvek značky.
Koľko bude riešenie stáť?
Keď prišlo na otázku ohľadom ceny za toto inovatívne riešenie, spoločnosť bola zdržanlivá a neposkytla presné čísla. Uviedli však, že cena bude určite nižšia ako ich produkt EV Arc, ktorý stojí 59 000 €. Náklady na inštaláciu BeamSpotu sú údajne nižšie v porovnaní s tradičnými nabíjacími stanicami, ktoré si vyžadujú výkopové práce a ďalšie úpravy infraštruktúry.
Zavádzanie práve takýchto riešení by mohlo dopomôcť k prechodu na elektromobilitu práve v rušných veľkomestách. Podľa zdroja sa mnoho expertov zhoduje v tom, že pomalé, ale široko dostupné nabíjanie je tým, čo motoristi v mestách najviac potrebujú
Zdroj: Beam Global, InsideEVs