Zmenia interval STK pre osobné autá?

Nemecký návrh vychádza z údajov, ktoré naznačujú, že staršie autá vykazujú výrazne viac technických nedostatkov, najmä ak nie sú pravidelne servisované. „Pri vozidlách starších ako desať rokov je miera závad výrazne vyššia. Preto podporujeme ročné technické kontroly týchto áut,“ uviedol Jürgen Wolz, člen manažmentu nemeckej organizácie TÜV SÜD.

Ak by návrh v Nemecku prijali, vodiči by platili nákladz navyše. Cena technickej kontroly vrátane emisnej kontroly sa momentálne pohybuje okolo 150 eur (citeľne viac ako na Slovensku), pričom už v roku 2023 došlo k výraznému zvýšeniu poplatkov.

Wolz však ubezpečuje, že ďalšie zvyšovanie cien nie je plánované: „Technické kontroly musia zostať cenovo prijateľné, v primeranom pomere k poskytnutým službám.“ Ročné kontroly by však mohli byť finančnou záťažou najmä pre majiteľov starších vozidiel, ktorých prevádzka už dnes predstavuje významné výdavky, napríklad na opravy či poistky. Nové auto si pritom mnohokrát ľudia s nižšími príjmami nemôžu dovoliť.

Priemerný vek áut rastie. Ako často STK?

Ak sa pozrieme na priemerný vek áut v Nemecku, dnes je na úrovni 10 rokov, pričom staršie vozidlá sú častejšie spojené s rizikom porúch. Aj na Slovensku sa počet starších áut na cestách zvyšuje.

Návrh TÜV na ročné kontroly starších vozidiel má zlepšiť bezpečnosť na cestách, ale zároveň otvára diskusiu o možných finančných dôsledkoch pre vodičov.

Čo si myslíte o technickej a emisnej kontrole na Slovensku? Mali by byť staršie autá kontrolované častejšie, alebo je súčasný interval dvoch rokov dostatočný?

Zdroj: Focus.de / foto: cz.depositphotos.com