Chronologický zoznam zavedenia povinných asistenčných systémov vodiča v Európe:

2004 - Antiblokovací brzdový systém (ABS): Povinný pre všetky nové vozidlá. ABS zabraňuje blokovaniu kolies počas brzdenia, čím zvyšuje kontrolu.

2012 - Elektronický stabilizačný systém (ESC): ESC/ESP zlepšuje stabilitu vozidla detekciou a znížením straty trakcie.

2014 - Systém monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS): Povinné pre všetky nové vozidlá. TPMS upozorňuje vodiča na významnú, viac než 20% stratu tlaku v pneumatikách.

2018 - Systém eCall: Od roku 2018 sú všetky nové vozidlá povinné mať tento systém, ktorý automaticky volá záchranné služby v prípade vážnej nehody.

Balík systémov povinných od roku 2022:

V roku 2021 sa v Európe podľa Všeobecného nariadenia o bezpečnosti (GSR) s platnosťou v roku 2022 stalo povinných niekoľko nových bezpečnostných systémov pre osobné automobily:
 
Signál núdzového zastavenia (ESS): Tento systém automaticky aktivuje výstražné svetlá počas prudkého brzdenia, aby varoval nasledujúce vozidlá. 
 
Detekcia cúvania: Všetky nové vozidlá musia byť vybavené cúvacou kamerou alebo inými detekčnými systémami na zlepšenie viditeľnosti zozadu. 
 
Systémy varovania pozornosti: Tieto systémy monitorujú správanie vodiča a upozorňujú ho, ak zistia známky únavy alebo rozptýlenia. 
 
Záznamníky údajov o udalostiach (EDR): Tieto zariadenia zaznamenávajú údaje o vozidle v prípade kolízie, čo môže byť užitočné pri vyšetrovaní nehôd. 

Všeobecné bezpečnostné nariadenie (GSR - General Safety Regulation):

Od júla 2022 platia nové technické požiadavky pre nové typy vozidiel s prechodným obdobím -všetky novo uvedené typy áut na trh s novou homologáciou už myseli obsahovať autonómne núdzové brzdenie (AEB), upozornenie na únavu a rozptýlenie vodiča (DDAW), núdzové systémy udržiavania v jazdnom pruhu (ELKS) a ďalšie. Tieto nariadenia postupne začleňujú do bezpečnostných systémov vozidiel pokročilejšiu technológiu, čo odráža pokračujúci záväzok EÚ znižovať dopravné nehody a zvyšovať bezpečnosť cestnej premávky.

Všeobecné bezpečnostné nariadenie GSR2 - (General Safety Regulation 2)

S platnosťou od 1. júla 2024 GRS2 stanovuje pre všetky predávané nové vozidlá v Európe povinne niekoľko pokročilých asistenčných systémov vodiča s cieľom zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky. Medzi kľúčové systémy zahrnuté do tejto legislatívy patria:
 
Upozornenie na únavu a rozptýlenie vodiča (DDAW): Monitoruje známky únavy alebo rozptýlenia vodiča a vydáva varovania.
 
Núdzové systémy udržiavania v jazdnom pruhu (ELKS): Bránia vozidlu v neúmyselnom opustení jazdného pruhu poskytovaním korekčných zásahov do riadenia.
 
Pokročilé varovanie pred rozptýlením vodiča (ADDW): Tento systém, ktorý bude zahrnutý od júla 2026, upozorňuje vodičov na potenciálne rozptýlenie alebo nepozornosť.
 
Uľahčenie inštalácie alkoholových zámkov (AIIF): Pripravuje vozidlá na budúcu inštaláciu zariadení, ktoré bránia prevádzke vozidla vodičom pod vplyvom alkoholu.
 
Záznamník údajov o udalostiach (EDR): Zaznamenáva údaje týkajúce sa dynamiky vozidla a bezpečnostných systémov v čase pred, počas a po kolízii.
 
Signál núdzového zastavenia (ESS): Zvyšuje viditeľnosť počas náhleho brzdenia aktiváciou výstražných svetiel vozidla.
 
Systém detekcie pri cúvaní (RD): Pomáha detekovať prekážky za vozidlom, čím minimalizuje riziko nehôd pri cúvaní.