Kým sa dostaneme k meritu veci, stojí za to si pripomenúť, že súčasná podoba loga (ktoré bolo nedávno opäť veľmi nenápadne zmodernizované) existuje od roku 1952.

Prvotným cieľom mala byť takzvaná „pečať kvality“ modelov 356 a jeho vývojom, presnejšie povedané nakreslením poveril Ferry Porsche reklamného manažéra Hermanna Lappera. Návrh však nakoniec vytvoril Franz Xaver Reimspieß, inžinier automobilky, aj keď niektoré zdroje spomínajú rakúskeho dizajnéra Erwina Komendu.

To podstatné je, že dnes ide o jednu z najznámejších ochranných známok na svete, pričom jeho podoba – aj keď je pomerne komplikovaná – je zároveň veľmi triviálna.

Logo je totiž zložené z erbu dnes už neexistujúceho spolkového štátu Württembersko-Hohenzollernsko, ktorý vznikol po druhej svetovej vojne v rámci takzvanej francúzskej okupačnej zóny. To je ten základný podklad rozdelený na štyri časti, pričom vpravo hore a vľavo dole sú čierno-červené Württemberské vlajky a zvyšné dve žlté polia s jelením parožím odkazujú na rodový erb Württembergovcov (najstaršie záznamy sú datované rokom 1228).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Čierny vzpínajúci sa kôň na žltom podklade, ktorý prekrýva základný erb, je mnohými považovaný za napodobeninu Ferrari, ktoré skutočne používalo „cavallino rampante“ o niečo skôr, je to ale nezmysel.

Ide totiž o znak mesta Stuttgart a zobrazuje koňa švábskeho vojvodu Luitolfa, ktorý v roku 950 založil v údolí Nesenbach takzvaný „stuotgarten“, teda žrebčín. K jeho ochrane bol tiež postavený hrad, z ktorého neskôr vznikol starý palác a položil základy samotného mesta. To podstatné tiež je, že kôň zdobí znak Stuttgartu od roku 1312.

Uspeje vedľa Mercedesu a VW?

Prvýkrát sa nové logo objavilo v roku 1952 na volante, v 50. rokoch však takáto viacfarebná kombinácia predstavovala vcelku praktický problém. Tlačenie hlavičkového papiera a ďalších firemných materiálov bolo pomerne komplikované, drahé a nepraktické. Obrázok mal navyše hromadu drobných detailov, panovala preto obava, že logá Mercedesu a VW znak Porsche jednoducho prevalcujú jednoduchosťou a zrozumiteľnosťou.

Práve tejto myšlienky sa chytil známy grafický dizajnér Hanns Lohrer, ktorý pre automobilku tvoril reklamné plagáty. Rozhodol sa pre Porsche vytvoriť nový jednoduchší znak.

Lohrer v roku 1963 vytvoril nové logá, poznáme päť z nich, pričom všetky síce obsahujú štylizované písmeno „P“, ale predstavovali značný odklon od pôvodného dvoj-erbu. Svoj nápad poslal automobilke poštou, sekretárka Ferryho Porsche ich však bez vysvetlenia poslala späť autorovi.

Syn zakladateľa – Ferdinanda Porscheho – dôvody odmietnutia nikdy neprezradil, bolo ale zrejmé, že firma verí svojmu pôvodnému návrhu a neplánuje riskovať jeho zmenu. A tak sa stalo, že športová značka zo Stuttgartu-Zuffenhausenu používa pôvodné logo dodnes, aj keď Württembersko-Hohenzollernsko sa už v roku 1952 zlúčilo s Württemberskom-Bádenskom, čím vznikla spolková krajina Bádensko-Württembersko.

zdroj: Porsche