Aktuálne sú najďalej pravdepodobne Tesla autopilot a luxusné automobilky ako Mercedes, Volvo, Lexus, ktorých systémy sú ďalej, než umožňuje použitie legislatíva. Preto si musíme vystačiť s asistentom pre jazdu v zápchach. Aktuálne žiadna automobilka neponúka stupeň autonómnosti 4 alebo 5. No definované už, samozrejme, sú. Pozrime sa na jednotlivé stupne trocha podrobnejšie.
Stupeň 0
V tejto úrovni nemá auto k dispozícii žiadnu mieru autonómnej jazdy ani podporných systémov vodiča. Patria sem všetky staršie autá, aj niektoré novšie s nižšími stupňami výbavy. Automobil nemôže v nijakom prípade zasiahnuť do jazdy, disponuje napríklad iba upozornením na námrazu, kontrolkou na tlak v pneumatikách alebo parkovacími snímačmi. Teda niečím, čo vás upozorní na prekážku, ale reakcia je čisto len na vodičovi. Okrem toho majú, samozrejme, asistenčné systémy podvozka ako ABS, TC, ESC a BAS.
Stupeň 1
V tomto stupni dokáže auto určitým spôsobom zasiahnuť aj do jazdy. Ako napríklad? Máme tu adaptívny tempomat, ktorý dokáže brzdiť a pridávať podľa auta pred vami, systém automatických diaľkových svetiel, alebo systém na udržiavanie v jazdnom pruhu. Avšak pozor, tento stupeň autonómnosti je určený pre autá, ktoré dokážu vykonávať len jednu funkciu, nedokážu ich kombinovať. Na to potrebujete ďalší stupeň. Niektoré autá, ako BMW 7 alebo Mercedes S s adaptívnym tempomatom, teda túto úroveň dosiahli už na konci 90-tych rokov.
Stupeň 2
V tomto stupni dokáže auto prakticky to isté, čo systémy v prvom stupni, avšak výhodou je ich kombinácia. Teda dokáže naraz zrýchľovať alebo spomaľovať a k tomu zatáčať volantom. Do tohto by sme mohli zaradiť napríklad systém automatického parkovania, ktorý obsluhuje naraz aj plyn aj točenie volantom. Vždy však musí byť človek pri zmysloch a okamžite zareagovať, ak by sa systém vymkol spod kontroly. Teda ide o systémy bežne vídané aj dnes v bežných autách.
Stupeň 3
V tomto stupni môže vodič v určitých režimoch jazdy odvrátiť zrak od premávky, zatiaľ čo auto dokáže vykonať okamžitú reakciu, napríklad pri náhlej prekážke pred ňou zastaviť (v rámci fyzikálnych zákonov samozrejme). Stále však musí byť vodič pripravený prevziať vedenie vozidla, keď ho na to systém upozorní. Funguje tu napríklad asistent dopravných zápch, kedy automobil dokáže pri nízkej rýchlosti sám zastaviť, pridať a zatáčať, a to všetko do určitej rýchlosti.
Stupeň 4
Prechádzame už do úrovne vysokej automatizácie. Automobil na takejto úrovni by mal zvládnuť jazdiť úplne bez pomoci vodiča, výnimkou sú mimoriadne situácie alebo zložité dopravné úseky, kedy si vyžiada vodiča. Teda napríklad celý úsek diaľnice prejde bez vášho vedomia, vrátane predbiehania, pridávania a odbočovania, avšak po príchode do mesta s vysokou hustotou premávky prenechá vedenie na vodiča. Preto ešte v tomto stupni musí mať automobil volant a pedále. Ešte ani dnes nie je sériovo v predaji žiadne auto s niečím podobným.
Stupeň 5
Takýto automobil poznáme zo sci-fi filmov, možno aj nás čaká v blízkej (alebo vzdialenej?) budúcnosti. Ide o plne autonómny stroj, ktorý v žiadnom prípade nevyžaduje zásah vodiča do vedenia, dokonca v tomto prípade automobil nepotrebuje ani pedále a volant. Preto koncepty s týmto stupňom autonómnosti ich neobsahujú. V tomto režime sa tak môžete so šoférovaním úplne rozlúčiť. Tieto autá dokážu jazdiť samostatne aj bez ľudí v nich, keď si ich privoláte z garáže, z parkoviska, alebo ich možno pre niečo pošlete.
A čo vy, páčia sa vám najnovšie systémy smerujúce k autonómnej jazde, alebo ste odporcom takýchto výdobytkov techniky? Máte automobil úplne bez podporných systémov, alebo ich veľmi radi využívate?