Systémov je viacero. Môžu byť samostatné, alebo môžu pracovať kombinovane. Dokonca môžu mať aj rovnaké názvy. Pri výbere auta si poriadne zistite, čo by asistent v aute mal vedieť.
Systém upozorňujúci na vybočenie z pruhu - LDW
Prvok aktívnej bezpečnosti LDW sa do osobných automobilov zavádza približne od roku 2005. Systém LDW (Lane Departure Warning = systém varovania pred vybočením z jazdného pruhu) bol pôvodne vyvíjaný pre nákladné automobily. Prečo práve pre nich? Nákladné automobily tvoria vysoký podiel všetkých automobilov na cestách.
Existuje viac princípov fungovania. Laicky si ich rozdelíme na 2 skupiny. Prvým je princíp kamery, druhý bude na princípe senzorov. Samozrejme, tieto princípy využívajú aj iné automobilky sveta.
Princíp kamery v systéme LDW
V autách, ktoré sú vybavené systémom LDW, je umiestnená buď v spätnom zrkadle alebo pri hornej hrane čelného skla v úrovni spätného zrkadla miniatúrna kamera, ktorá je schopná snímať vozovku do vzdialenosti zhruba osemdesiat metrov (novšie verzie aj viac). Tento systém je schopný vydať varovanie pre vodiča zvyčajne už vtedy, keď sa ešte len blíži k hranici svojho jazdného pruhu. LDW od BMW upozorní vodiča, ak nedá znamenie o zmene smeru jazdy, a to formou vibrácie volantu, čo je podľa odborníkov najlepšou formou výstrahy – vodič je schopný najrýchlejším možným spôsobom reagovať na situáciu. Postupne tento systém varovania prebralo viacero automobiliek. Ani tento systém však ešte nie je úplne dokonalý. Nedokonalosti sa prejavujú v tme a na mokrej vozovke.
Infračervené senzory v systéme LDW
Kamera je nahradená šiestimi infračervenými snímačmi umiestnenými v spodnej hrane predného nárazníku. Touto technológiou sa snažili presadiť PSA. V ich prípade, ak vodič nedá znamenie o zmene smeru jazdy, výstraha sa uskutoční formou vibrácií spodnej strany sedadla vodiča, a to buď na pravej, alebo ľavej strane, v závislosti od smeru vybočenia. Tento systém pracuje celkom spoľahlivo, bez problémov dokáže rozlíšiť čiary na vozovke od prasklín, a to na základe snímania teploty vozovky. Tento systém má tiež, samozrejme, mierne nedostatky. Problémy nastávajú na mokrej vozovke. Absolútne neúčinný je pri súvislej snehovej vrstve.
Asistent jazdy v jazdných pruhov - LKA - Lane Keep Assist
Ide o vyšší level asistenta LDW. Okrem kamier môže využívať aj ďalšie snímače a senzory, s ktorými primárne pracujú iné prvky aktívnej bezpečnosti či komfortnej výbavy. Auto na základe údajov vychádzajúcich z multifunkčnej miniatúrnej kamery a senzorov je schopné do určitej miery udržať auto v jazdnom pruhu. Niektoré systému sú odladené lepšie, iné horšie. Existuje viacero názvov pre tento systém. Zmeny a vlastné názvy sú v podstate len marketing.
Asistent vystredovania jazdy v pruhu - LCA - Lane Centering Assist
V podstate ide o najvyššiu úroveň asistentov jazdy v jazdných pruhoch. Nemá už veľmi ďaleko od autonómneho riadenia auta. Je to plne proaktívny systém. Tento systém sa snaží permanentne udržať auto v strede jazdných pruhov. Funguje to dovtedy, pokiaľ auto „cíti“, že máte na volante ruky, a pokiaľ zákruty nie sú príliš ostré. Ak sa prestane volantu držať, systém vás opakovane upozorní, aby ste dali ruky tam, kde majú byť. Ak to nespravíte, auto samo zastaví a aktivuje výstražne funkcie smerových svetiel. Tento systém je zvyčajne spárovaný aj s adaptívnym tempomatom. Systém je nápomocný, no nie blbuvzdorný. Pomáha predísť katastrofe, ak sa pár sekúnd nevenujete šoférovaniu. Z veľkých malérov vás však nevytiahne.
Internetom koluje veľa videí, ako oklamať držanie volantu vodičom. Toto je len jeden zo spôsobov. Vo vašom záujme by som to ale radšej neskúšal....