Exkluzivita trhu minulosti
Volkswagen nie je jediným, kto motor VR5 ponúkal. 1,0 l V5 motor Honda pracoval aj v pretekárskych MotoGP motocykloch. A to je asi tak všetko. Oldsmobile v roku 1983 vyvinul dieselový V5 motor, do produkcie sa nedostal.
A aj preto je 2,3 l päťvalec VW veľmi zaujímavý a exkluzívny benzínový motor. Výkon od 150 po 170 koní neohromí, mal však charakter, ktorý v dnešných motoroch bohužiaľ hľadáme ťažko. Väčšina z nich doluje rovnaké stádo koňov zo štvor-, dokonca aj z trojvalca.
1,0 l V5 motocyklový motor Honda
Aké má špecifiká?
Jason Fenske z Enginnering Explained vysvetľuje základné špecifiká VR5 agregátu s kódovým označením AGZ. A tých je viac než dosť. V princípe ide o VR6 motor, ktorému „urezali“ jeden valec. Prečo takéto usporiadanie? Kvôli kompaktným rozmerom a tomu, že vošiel do áut nižšej strednej triedy. VR oproti V konštrukcii potrebuje len jednu hlavu valcov. Krásne na tom bolo to, že VW ponúkal aj skvelý štvorvalec 1,8 turbo, ktorý dával rovnakú porciu koní, ale zákazník mal na výber aj charizmatickejší 2,3 l päťvalec s atmosférickým plnením. To už pravdepodobne nezažijeme..
Poradie zapaľovania zmesi vo valcoch je prvým zaujímavým riešením. Vo VR5 je to 1,2,4,5,3. Rozovretie valcov spôsobilo vyosenie valca voči osi kľukového hriadeľa, a tým pádom špecifický pohyb piestu. Umiestnenie ventilov je tiež špecifické. Valce 2 a 4 majú opačné usporiadanie ventilov ako 1,3,5. Prečo? Jednoduchší návrh sacích a výfukových zvodov. Aj s nimi sa spája jedna zvláštnosť....
Viac detailov si pozrite vo videu Engineering Explained. Máte skúsenosti s týmto motorom v praxi? Podeľte sa s nami v komentároch.
Zdroj: Engineering Explained