Moderné auto je z každej strany doslova obkolesené senzormi, radarmi a kamerami. V nárazníkoch si dnes väčšina áut vozí senzory, vo vonkajších spätných zrkadlách majú malé kamery, za čelným oknom driemu optiky predkolíznych systémov a dopredu sa „pozerajú“ radarmi adaptívnych tempomatov umiestnených v predných nárazníkoch alebo pod maskou chladiča.
V maskách nových áut sú čoraz častejšie umiestnené aj rôzne kamery. Že sú pri daždi a snežení ako prvé "na rane", musí byť každému jasné.
Pri parkovaní po jazde v mrznúcom daždi pozor na nefunkčnosť parkovacích senzorov. Vždy je pred ďalšou jazdou užitočné skontrolovať ich čistotu.
Čistota, pol života. Niekedy aj celý
Hoci ide vývoj týchto elektronických „očí“ rýchlo dopredu, výrobcom sa stále nepodarilo úplne odstrániť ich citlivosť na vonkajšie znečistenie. Doslova pohroma pre všetky systémy je jazda v mrznúcom mrholení. V ňom sa „čelo“ adaptívneho tempomatu rýchlo obalí ľadom, čo systém rýchlo rozpozná a automaticky ho deaktivuje (stratí presnosť, preto ho elektronika preventívne odpojí). V mrznúcom daždi nie sú výnimkou ani falošné poplachy, či varovné pípania a výstražné výkričníky svietiace po celom prístrojovom paneli. Spoliehať sa netreba ani na „vesmírnu“ techniku luxusných modelov, v tomto sú na tom rovnako ako bežné autá, vzhľadom na svoju zložitosť niekedy dokonca horšie. S mrznúcim mrholením si svojho času neporadil ani testovací Mercedes-Benz triedy S. Ten už po 12 km jazdy počas sneženia „oznámil“, že deaktivoval prednárazový systém. Na „znefunkčnenie“ niektorého z asistenčných systémov stačí aj kombinácia prudšieho dažďa a špinavšej cesty. Pri jazde po mokrej nasolenej diaľnici nás takto „vypiekol“ Jaguar, ktorý vypol asistent sledovania mŕtveho uhla a odmietol ho aktivovať až do momentu, kým sme nevystúpili a neočistili všetky senzory po jeho obvode. Dnes sa to však týka každého jedného auta vybaveného niektorým z asistenčných systémov.
Stačilo jedno sneženie a razom testovací Mercedes-Benz "oslepol".
Po vystúpení z auta sme sa nestihli čudovať. Pri takejto vrstve ľadu nemajú radary šancu.
Praktická rada: najmä v zime sa pred jazdou uistite, či máte všetky senzory na aute čisté. Dôležitá je aj plocha pred radarom adaptívneho tempomatu. Nie je nič horšie, ako keď vám po pár metroch jazdy niektorý z asistenčných systémov z dôvodu znečistenia senzora vypovie službu.
Automobilky sa istia
Pred znečistením senzorov pritom varujú aj samotné automobilky. Stačí otvoriť návod na obsluhu ku ktorémukoľvek novému auta a vyhľadať stať o obmedzeniach fungovania asistenčných systémov. „Funkcia systému môže byť obmedzená pri nepriaznivých poveternostných podmienkach, či znečistených senzoroch a špinavom čelnom kle,“ píše sa v návode ku Škode Kamiq. Peugeot v návode k modelu 508 upresňuje: „Funkcia radaru, kamery a snímačov umiestnených v nárazníkoch a zrkadlách môžu byť ovplyvnené nahromadením nečistôt, blatom a námrazou. Taktiež počas hustého dažďa alebo sneženia.“ Lexus ide vo varovaniach ešte ďalej a pri modeli NX varuje: K samovoľnej činnosti systému môže dôjsť aj v prípade, že nehrozí riziko kolízie. Stačí, keď je vozidlo zasiahnuté vodou, snehom, alebo prachom.“ Na nefunkčnosť asistenčných senzorov Lexus upozorňuje aj v súvislosti s hmlou, či piesočnou búrkou.
Čím sú senzory umiestnené bližšie k ceste, tým sú náchylnejšie na znečistenie a následné falošné poplachy. V tomto prípade si dávajte špeciálne pozor aj pri parkovaní pred vysokou kopou zamrznutého snehu.
Tento článok nemá za úlohu „objavovať teplú vodu“, len upozorniť na jedno zo špecifík typické najmä pre jazdu v tomto ročnom období. Prevencia je pritom často jednoduchšia, než si myslíte. Skúste si napríklad pri každom umývaní okna na čerpacej stanici opláchnuť, prípadne utrieť aj senzory. Pomôžete tým nielen vášmu autu, ale predovšetkým sebe.