Meno Peugeot Quasar vám dnes už pravdepodobne nič nehovorí, ale vedzte, že na parížskom autosalóne 1984 bol tento nízky športový koncept jednou z najväčších hviezd celého salóna. Peugeot prežíval nádherné obdobie úspechov na súťažných tratiach a jeho súťažný Peugeot 205 T16 vyhrával pomaly všetko, kde sa postavil na štart. Vrátane legendárnych pretekov Rallye Paris-Dakar. Fabrike sa pritom darilo aj na poli sériových áut. Peugeot 405 sa síce ešte len začínal rodiť vo vývojovom oddelení, no francúzska automobilka už vedela, ako budú vyzerať interiéry jej sériových áut vzdialenej budúcnosti. A Quasar bol autom, ktoré to malo všetkým ukázať.

Pod kapotou Quasar ukrýval motor z Peugeota 205 T16 naladený na 440 kW (598 k). V roku 1984!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Luxus, aj s videoprehrávačom

Aj keď Quasar zaujal už svojou siluetou, o ktorú sa postaralo štylistické stredisko automobilky v La Garenne a jeho šéf Gérard Welter, minimálne rovnako však auto šokovalo svojím interiérom. Oň sa postaral legendárny Paul Bracq, v tom čase už bývalý šéfdizajnér BMW. Kabína auta zaujme výrazným červeným čalúnením, anatomickými sedadlami so štvorbodovými pásmi, ale najmä palubnou doskou, ktorá v roku 1984 pôsobila ako z vesmíru. Prístrojový štít Bracq nahradil obrovským panelom z tekutých kryštálov, ktorý zobrazoval rýchlosť, otáčky, čas, teplotu či tlak oleja. Celé divadlo korunovali pestrofarebné kontrolné svetlá. Cestu do vzdialenej budúcnosti predstavovala stredová obrazovka, na ktorej Peugeot zobrazoval pokyny ústrednej informačnej sústavy Télétel a ak by dostal prípadný majiteľ chuť na film, súčasťou auta bol aj videoprehrávač VHS kaziet. Atmosféru budúcnosti dokresľovala aj prítomnosť Hi-fi sústavy Clarion.

Celému interiéru dominovala palubná doska budúcnosti a prístrojový panel z tekutých kryštálov. V roku 1984 z neho všetci padali na zadok.

Dnes to celé pôsobí až úsmevne, v roku 1984 si však takto Peugeot skutočne predstavoval vzdialenú budúcnosť. Dnes sme o 36 rokov ďalej a niečo podobné, ale na podstatne vyššej úrovni, dokáže ponúknuť aj obyčajný mestský hatchback Peugeot 208. Digitálne prístroje sú v podstate štandardom, kvalitný audiosystém aj výkonné palubné povinnosť. Keď sa to tak vezme, ani ten Peugeot nakoniec nebol pred 36 rokmi svojimi predpoveďami úplne mimo. A ktovie, kde sa automobilové kokpity ocitnú o ďalších 36 rokov (2056)? Šialená predstava, však?