Čísla sú alarmujúco zlé: Nemci otestovali 567 áut a ukázalo sa, že lepšiu ochranu voči krádeži malo len mizivých päť percent z nich! Inými slovami, iba 29 modelov bolo chránených pred krádežou prostredníctvom takzvaného predlžovača signálu. Systémy, ktoré dokážu najúčinnejšie ochrániť pred krádežou auta, väčšina výrobcov jednoducho neinštaluje.
Zlodeji to tak majú pri krádeži často až príliš jednoduché a funguje to nasledovne: v prvom rade musia byť pri kľúči od auta s malým zariadením a s druhým prístrojom sa postavia ku dverám auta. Takýmto podvodom tak dokážu dosah signálu cielene predĺžiť aj o stovky metrov a auto sa dá nelegálne otvoriť a naštartovať, vystríha ADAC. Čo je však najhoršie – ak by ste si mysleli, že takáto technika je ťažko prístupná, ste na omyle. Jednotlivé komponenty v celkovej cene okolo 100 eur sa predávajú v obchodoch s elektronikou, píše ADAC.
Po neželanom naštartovaní motora sa dá s autom často jazdiť aj bez kľúča, a to dovtedy, pokiaľ je v nádrži palivo. Navyše, ak zlodeji natankujú pri naštartovanom motore, bez problémov „unesú“ ukradnuté vozidlo na veľké vzdialenosti.
Čo je ešte horšie, majitelia áut s bezkľúčovými systémami môžu mať opletačky s políciou. Ak ukradnuté vozidlo muži zákona nájdu a preskúmajú, nezistia typicky žiadne známky vlámania. To môže viesť k problémom pri riešení poistnej udalosti a dokonca aj ku podozreniu, že majiteľ nafingoval krádež, čím by sa dopustil poistného podvodu.
Pri moderných bezkľúčových systémoch je na mieste opatrnosť.
Ktoré modely prešli skúškou?
Nemecký ADAC vyzval všetkých výrobcov automobilov, aby v súlade s najnovšími bezpečnostnými štandardmi chránili vozidlá. Našťastie nie je všetko stratené a aj autá s bezkľúčovými uzamykacími systémami môžu byť bezpečnejšie vďaka technológii, ktorá umožňuje s vysokou presnosťou určiť reálnu vzdialenosť medzi kľúčom a automobilom. Konkrétne Jaguar Land Rover je už od roku 2018 prvým výrobcom automobilov, ktorý ju nainštaloval do novších modelov, ako sú Discovery, Range Rover, Range Rover Sport, Jaguar E-Pace a i-Pace.
Na cestách pribúdajú od roku 2019 aj viaceré modely koncernu Volkswagen, ktoré taktiež disponujú novou bezpečnejšou technológiou – ide konkrétne o Audi (A3,Q4 e-tron), Seat (Leon), Škodu (Enyaq, Octavia) a Volkswagen (Golf 8, ID.3, ID.4, ID.5, Caddy, T 7). Prvé modely s týmto druhom zabezpečenia sú teraz dostupné i z dielne značiek BMW, Genesis a Mercedes.
Niektorí výrobcovia sa pri bezkľúčových uzamykacích systémoch spoliehajú na pohybový senzor v kľúči. Princíp je nasledovný: Ak sa kľúč po určitú dobu nepohne, rádiový signál sa automaticky vypne a vozidlo už nebude možné nelegálne otvoriť a odísť s ním preč. Z pohľadu expertov nemeckého ADAC je však tento spôsob zabezpečenia len čiastočný a nie úplne dostatočný. Auto môže byť totiž ukradnuté ešte pred samotným vypnutím rádiového signálu.
Celú tabuľku s výsledkami testu ADAC pre jednotlivé modely nájdete tu.
Zdroj: ADAC
Foto: cz.depositphotos.com