Cieľ 15 miliónov elektromobilov? Bude to vraj 11
Podľa výpočtov poradenskej spoločnosti Deloitte bude počet elektromobilov v Nemecku v nasledujúcich rokoch rásť omnoho pomalšie, než dúfala tamojšia vláda. V roku 2030 by mohlo byť na cestách iba 11,2 milióna plne elektrických batériových vozidiel namiesto stanovených 15 miliónov. Jedným z dôvodov je podľa prieskumu aj široko rozšírená nedôvera verejnosti voči elektrickým autám.
Nemecko sa chcelo stať vedúcou krajinou na trhu elektromobility, no teraz to vyzerá skôr tak, že elektromobily v EÚ to budú mať vo všeobecnosti ťažké. Mimochodom, hybridné vozidlá do nemeckého cieľa 15 miliónov áut ani neboli zarátané, takže má ísť o čisto elektrické vozidlá. Hlavným medzinárodným trhom pre elektromobily však zostáva Čína.
V decembri 2023 nemecká vláda kvôli rozpočtovým problémom náhle zrušila dotácie na elektroautá, čo viedlo k prudkému poklesu predaja elektromobilov. Ten trvá až doteraz. „Na podporu akceptácie elektromobility potrebujete stabilné, spoľahlivé prostredie, pretože firmy potrebujú istotu pri plánovaní,“ okomentoval Harald Proff, vedúci automobilovej divízie spoločnosti Deloitte. V Nemecku nastal pravý opak.
Prognóza 11 miliónov vozidiel na baterky do roku 2030 vychádza z výpočtového modelu, ktorý zohľadňuje viaceré faktory dôležité pre rozhodovanie kupujúcich. Sú medzi nimi aspekty ako predpokladaný vývoj ceny nabíjania elektromobilu a naopak ceny benzínu, ceny poistiek vozidiel či dotácie pre elektroautá. K 1. októbru bolo podľa údajov Spolkového úradu pre motorové vozidlá v Nemecku zaregistrovaných len približne 1,6 milióna elektromobilov.
Zákaz spaľovacích motorov prekáža tretine ľudí
Podľa prieskumu spoločnosti Deloitte zostáva verejnosť v otázke elektromobilov rozdelená. Štyridsať percent z tisícky opýtaných považuje plánovaný zákaz predaja nových spaľovacích áut od roku 2035 zo strany EÚ za zmysluplný, no 36 percent ho považuje za zlý alebo dokonca veľmi zlý krok. Zvyšných 24 percent respondentov má neutrálny názor.
Poradcovia zo spoločnosti Deloitte sú však presvedčení, že elektromobily sa presadia na medzinárodnej úrovni. „Podniky by mali výraznejšie investovať do výskumu batérií, čím by sa znížili ceny elektrických áut a zvýšila akceptácia elektromobility,“ dodal Proff na adresu automobilového priemyslu.
Zdroj: spiegel.de / foto: cz.depositphotos.com