Vlaky v Stupave? Áno, ale nezrušia hlavnú stanicu

Ministerstvo dopravy vysvetľuje informácie o presunutí hlavnej vlakovej stanice do Stupavy. Nastane takýto krok? "Určite nie. Hlavná stanica ostane navždy v bratislave. Je to učité nedorozumenie, nepochopenie. Presťahovať ju do Stupavy nikdy nebolo v pláne. Pravodu je, že výsledky realizačnej štúdie ukazujú, že práve v Stupave vyrastie úplne nová stanica. Môžeme ju volať pracovne Bratislava-Západ," uviedol minister dopravy Jozef Ráž.

Podľa Ráža bude mať tento vlakový projekt pozitívny vplyv na celý región. S témou novej stanice v Stupave bezprostredne súvisí projekt TEN-T koridorov. Zahŕňa vysokorýchlostné železničné trate v Európe, pričom vysokorýchlostné vlaky majú v budúcnosti vchádzať a prechádzať hlavnou stanicou v Bratislave, ale končiť majú práve v Stupave. Takáto varianta vraj štátu vychádza ako najvýhodnejšia.

 

Po ich dokončení budú TEN-T koridory spájať hlavné mestá v Európe. V prípade Slovenska ide najmä o priame napojenie na Budapesť, Viedeň a Prahu, pretože tieto veľké mestá sú pre nás najbližšie. Štúdia realizovateľnosti dala okrem iného odpoveď na to, kde bude nová železničná trať vstupovať na Slovensko. Bude to pri Rajke a  za Bratislavou povedie následne cez Záhorie do Čiech.

Rýchlovlaky prejdú Bratislavou

Prečo je vôbec potrebná nová stanica? "Všetky vlaky tam na konci musia zastať, lebo je to koncová stanica," komentuje Ráž dnešnú situáciu na hlavnej stanici s tým, že ide o problém, pokiaľ je vlakov veľa a všetky na jednom mieste čakajú na ďalšie nasadenie do prevádzky.

Vo výsledku je teda zámerom podľa Ráža zlepšiť situáciu na hlavnej stanici tým, že sa stanica v Stupave stane akýmsi servisným centrom pre vlaky z regiónu.

Celý projekt si bude samozrejme vyžadovať ešte roky plánovania a príprav, ako aj drahé investície do vlakovej infraštruktúry. Výhodou je, že by sme novú stanicu Bratislava - Západ mali vybudovať z európskych peňazí.

Zdroj: Ministerstvo dopravy SR - Facebook / foto: mib.sk