Zákony by sa mali meniť podľa potrieb, resp. podľa okolností. V súvislosti s vodičmi a vozidlami sa skôr menia podľa potrieb štátneho rozpočtu, alebo na základe tlaku rôznych subjektov. Povedzme Česmad-u, ZAP-u a pod. Popravde, dlho si nepamätám výraznú zmenu pravidiel cestnej premávky, ktorá by priaznivo ovplyvnila bezpečnosť a plynulosť, resp. postavenie vodiča pred zákonom. Vy snáď áno?
Zipsovanie pred skončením jazdného pruhu.
Aktuálne, ak nie je dopravným značením upravené inak, že zipsové pravidlo pri ukončení jedného jazdného pruhu na dvoj- a viacpruhovej ceste na Slovensku neplatí.
Pravidlo zipsovania v ideálnom prípade funguje tak, že bezprostredne pred ukončením jazdného pruhu máme vozidlá nastúpené vedľa seba, a tie sa postupne radia. Raz jeden, raz druhý. Samozrejme, nesmiete zabudnúť na zapnutie signalizácie o zmene smeru jazdy...
Výhody zipsu
Jednoznačne najväčšou výhodou využívania zipsového pravidla je zmiernenie a skrátenie dĺžky kolón. Pri dokonalom zipse by mali ísť jazdné pruhy rovnakou rýchlosťou. Vďaka zipsu nejde 100 áut za sebou, ale len 50 v dvoch pruhoch.
Zipsovanie vedie často ku konfliktom medzi vodičmi. Trúbenie a gestá sú na dennom poriadku. Čoraz častejšie však dochádzka k verbálnym a fyzickým útokom.
Najväčším problémom zipsu je sebavedomie...
...a je jedno, či je veľmi nízke, alebo veľmi vysoké. Príklad. Ľavý pruh ostáva priebežným, pravý sa končí. Vodič bojko sa pokúsi zaradiť podstatne skôr, uvedomelý vodič sa radí bezprostredne pred ukončením, a vodič egoista sa tlačí do priebežného pruhu v mieste, kde už je na ceste zvyčajne vodorovné dopravné značenie, alebo končí pevný podklad vozovky. Egoisti doslova a do písmena často využívajú správanie nielen bojazlivých vodičov, ale aj vodičov uvedomelých. Egoista si je totiž vedomý, že týmto konaním ušetrí pár desiatok metrov, čo sa môže v jeho prípade podpísať na kratšej dobe trvania jeho jazdy. Ostatní si však počkajú dlhšie.
Uvedomelý vodič tak vo vzťahu k vodičovi egoistovi cíti akúsi nechuť a pocit neprávosti. A práve títo egoisti koniec koncov môžu za to, že rýchlosť jazdných pruhov nie je rovnaká, keďže takmer automaticky sa vynechá poradie.
Pri jazde v jazdných pruhoch existujú aj ďalšie typy vodičov. Jedných z nich je vodič trestateľ. Je to síce vodič čiastočne uvedomelý čo sa týka predpisov, a je odhodlaný ich brániť za každú cenu. Ako? Jednoducho tak, že svojim autom znemožní prejazd ostatných vodičov (uvedomelých + egoistov) v končiacom, avšak podstatne voľnejšom jazdnom pruhu. Neuvedomuje si, že týmto svojim „hlúpym“ konaním obmedzuje plynulosť premávky a kolónu zbytočne predlžuje. Mimochodom, toto konanie je priestupkom.
Zipsovanie je efektívne, avšak nie je 100 %
Ideálne zipsovanie existuje iba na papieri. Prečo? Lebo autá ešte stále šoférujú ľudia. Vždy sa môže stať, že niektorý vodič pomalšie zareaguje, pomalšie sa rozbehne, zdochne mu motor... Avšak aj keď to nefunguje na 100 % a nie je to ani zo zákona prikázané, tak toto zatiaľ ešte stále nepísané pravidlo zipsovania pred ukončením pruhov môže priaznivo ovplyvniť vedomie vodičov.
Foto: Shutterstock