Ak ste posledných pár dní z nejakého dôvodu nesledovali správy, práve vám pripomíname, že EÚ dosiahla všeobecnú dohodu, na základe ktorej budú od roku 2035 z predaja vyradené automobily s vyššími než nulovými emisiami CO2. Nech už podáte výsledok akokoľvek, znamená to len jediné – definitívny zákaz spaľovacích motorov v nových vozidlách už o trinásť, respektíve štrnásť rokov.
Jeden by si myslel, že aktivisti aktuálne mohutne oslavujú, dosiahli predsa, čo chceli. To by ste ale minimálne časť z nich hlboko podcenili.
Napríklad Greenpeace vo svojej aktuálnej tlačovej správe tvrdí, že rok 2035 „je termín, ktorý ani zďaleka nedosahuje záväzkov EÚ v oblasti klímy“ a (teraz sa držte) „bude stáť vodičov stovky miliárd eur na pohonných hmotách uprostred prudko rastúcej špirály energetickej krízy“.
Partia „zeleného mieru“ tvrdí, že ich belgická pobočka pred pár rokmi vypočítala, že predaj nových áut na benzín či naftu musí skončiť do roku 2028 a nemecká expozitúra k tomu v júli vyrátala, že vodiči by vďaka tomu ušetrili do roku 2035 až 635 miliárd eur na pohonných hmotách. Či do svojej súvahy zaradili aj vyššie ceny elektromobilov, a kde v dnešnej „špirále energetickej krízy“ zobrali ceny palív a elektrickej energie trebárs v januári 2029, to už akosi nevysvetľujú.
„EÚ sa vydala vyhliadkovou cestou, ktorá sa končí katastrofou,“ hlása Lorelei Limousin, bojovníčka Greenpeace za dopravu v únii a varuje: „Vyradenie áut spaľujúcich fosílne palivá v roku 2035 nie je dostatočne rýchle. Nové automobily so spaľovacími motormi by mali byť zakázané najneskôr do roku 2028. Toto oznámenie je dokonalým príkladom toho, ako sa politici môžu vyhrievať vo svetle dobrých novinových titulkov, ktoré zakrývajú realitu ich opakovaných zlyhaní v oblasti klímy.“
Samozrejme nepočítajte s tým, že by to aktivisti vzdali. Greenpeace verí, že v roku 2026, kedy má dôjsť k preskúmaniu výsledkov súčasnej dohody, bude výsledok zvrátený v prospech úplnej dekarbonizácii dopravy. Akurát si nemyslite, že za volantom elektromobilu budete chránení. Zelení už teraz oznamujú, že ich cieľom je okrem iného aj „obmedzenie počtu osobných automobilov, aby odvrátili zrútenie klímy“, tak sa na individuálnu dopravu v budúcnosti radšej príliš netešte.
zdroj: Greenpeace