Čínske koncerny vetria príležitosť. Nielenže úspešne vytláčajú z domáceho trhu európsku konkurenciu, ale navyše chcú zaútočiť priamo v ich centre, na starom kontinente.
Teda až na to, že úspech Pekingu je v Európe zatiaľ veľmi obmedzený. Ako je to možné? Zdá sa, že najviac za to môžu príliš vysoké ceny, ktoré si MG, BYD a ďalšie značky za svoje autá účtujú.
Juh Európy sa nechá presvedčiť ľahšie ako Nemci
Naznačuje to aspoň najnovšia štúdia spoločnosti Escalent, ktorá sa zaoberá zberom a analýzou dát a tiež poradenskou činnosťou a prieskumami. V tom najnovšom zamestnanci agentúry oslovili viac ako 1600 majiteľov nových áut vo Francúzsku, Nemecku, Španielsku, Taliansku a Veľkej Británii a zaujímali sa, čo by ich presvedčilo k nákupu čínskeho automobilu. Výsledok?
Je to jednoznačne cena. Motoristi by boli ochotní kúpiť si auto s prívlastkom „Made in PRC“, ak by cenovky boli v priemere o 27 percent nižšie. Zhruba tretine, presnejšie povedané 31 percent vodičov, by stačilo zlacnenie v priemere od 11 do 20 percent. Zaujímavé tiež je, že náchylnejší k nákupu týchto vozidiel sú viac Španieli a Taliani ako v ostatných spomenutých štátoch.
ID.3 lacnejšie ako MG4
Pravdou je, že čínske autá skutočne nie sú také lacné, ako si mnohí myslia. Jeden príklad za všetky...
MG4 koncernu SAIC začína na Slovensku s cenou 32 190 eur, s výkonom 170 koní a 51-kilowatthodinovou batériou. Naproti tomu dáte za konkurenčný Volkswagen ID.3 s rovnako silným 170-koňovým elektromotorom a 52-kilowatthodinovým akumulátorom síce 33 990 eur, ale VW aktuálne dáva na všetky „í-dé-trojky“ trojtisícový bonus, takže v skutočnosti máte nemecké auto za 30 990 eur. Inak povedané, je o 1200 eur lacnejšie!
Záujem o čínske autá stúpa
Samozrejme to súvisí aj s tým, že pre koncern SAIC aktuálne platia nedávno zavedené zvýšené clá na dovážané čínske elektromobily. Mali by sme však dodať, že vlani medziročne stúpol predaj čínskych áut v Európe o 15 percent, keď sa predajcom podarilo dodať (podľa Dataforce) 368 213 vozidiel.
Spoločnosť Escalent zároveň dodáva, že jedným z ďalších kľúčových faktorov je nedôvera európskych motoristov k neznámym značkám. Vo všeobecnosti oveľa viac veria domácim, americkým, japonským i kórejským modelom, ktoré už dobre poznajú, než Číňanom.
Spať na vavrínoch sa nemusí vyplatiť
Automobilový priemysel v EÚ by si však nemal tieto výsledky vykladať ako pekinskú prehru. Čína v Európe masívne investuje do tovární, respektíve budúcej produkcie, celkovo veľmi slušne podporuje produktovú stratégiu (presun pozornosti od elektromobilov k hybridom, na ktoré clá neplatia) a má pozoruhodnú komunikáciu smerom k zákazníkom.
Práve investície do image môže v kombinácii s nižšími cenami Číne priniesť ovocie a známym automobilkám naopak spôsobiť vrásky. „U zabehnutých značiek by momentálne mali zvoniť poplašné zvončeky,“ varuje Mark Carpenter, generálny riaditeľ agentúry Escalent v závere správy.
zdroj: Autonews Europe cez Automobilwoche