Od zverejnenia výsledkov vládne v Európskom Forde nefalšované nadšenie. V tejto pochrmúrnej ekonomickej dobe nemá nálada v modrom ovále obdoby. Je to prvé ocenenie motora, ktoré Ford získal. Navyše pre najpodstatnejší agregát fordu nového storočia. Nový beznínový jednoliter je najpodstatnejší motor v novodobej histórii celosvetového výrobcu. Ford ho plánuje ponúkať naozaj po celom svete (dokonca aj v USA!). A to už je čo napísať, keď ním chcú preraziť v krajine, kde je dvojnásobný počet valcov a trojnásobný objem základnou stavebnou jednotkou každého auta pre použitie mimo veľkomesta.
Dozedeli sme sa, že nový jednoliter EcoBoost je až o 20% úspornejší, o 15% ekologickejší a o 20% výkonnejší ako jednolitrový atmosférický motor. Nehovoriac o podstatne lepšom priebehu krútiaceho momentu.
Další 3-valec?! Kam to spejeme?
Každému čitateľovi tejto stránky je jasné, že toto je len polovica želaného motora. Dvojlitrový 6-valec s turbom by bola zaujímavejšia ponuka. Trojvalce v autách veľkosti krabice od väčšieho televízora sú oka. V každom väčšom a drahšom aute je to veľmi citlivá a problematická vec. Nedá sa povedať, že by konštruktéri vo Forde jasali. Práve naopak, viem si predstaviť, ako a koľko sa pri vývoji úplne nového motora nahrešili. Nie je žiadným tajomstvom, že supermalé motory a downsizing sú odpovede na stále úchylnejšie emisné normy dikované z EÚ. Pritom je zrejmé, že súčasná metodika merania spotreby je veľmi divná a vôbec neodráža reálne použitie priemerného auta. Aj preto má dnes mnoho, či možno väčšina áut výrazne väčšiu skutočnú spotrebu ako uvádza výrobca. Ale to je zas na samostatnú dlhú debatu. Moje odpovede na položené otázky sú: Nápady a moderné riešeniami ako má tento motor určite áno. Celé to však v EU šialeným sprísňovaním ide zlým smerom.
Nové Focusy EcoBoost Trend X sú teraz v akciovej ponuke už od 12 990 €!
Premiéra prekvapivo vo Focuse
Motor má premiéru v type Focus. Na jednoliter, bez ohľadu na počet valcov a turbo dosť veľké auto. Focus je s trojvalcom a tak malým motorom jediný v triede. Jasné, toto nie je dôvod na obidv, ale je to fakt. Dôvodom na obdiv môže byť to, že na skúšobnej trase sme si do Focus Combi sadli 4 dospelí chalani. Nik z nás nemal menej ako 75 kg, dokonca dvaja iste prekračovali 85 kg. Už samotné kombi je o nejakých 40 kg ťažšie než 5dverový hatchback. Túto konfiguráciu sme si zvolili schválne. Ak bude motor vládať takto, mal by byť oka. S 360 kg navyše, oproti prázdnej krátkej verzii Focusu sa motor v kombinácii so 6 stupňovou manuálnou prevodovou pasoval celkom chrabro. Trasenie minimálne, ťah primeraný, zvuk typický. Priemerná spotreba na LCD ukázala 6,3 l na sto. Šli sme pekne predpisovo, žiadna extrémne úsporná jazda, ani nakladačka. Výrobca uvádza, že motor vo Focuse by mal jazdiť za 5 l. S jedným-dvoma na palube a po dobrom zábehu (naše auto malo len 200 km) nie je vylúčené jazdiť o liter úspornejšie. A to by už bolo celkom v pohode, nie?
Celkom logicky, EcoBoost sa čoskoro objaví aj v type Fiesta, B-Max a C-Max. A podržte sa! Ford má v pláne robiť aj atmosférickú verziu tohto rapkáča s výkonmi 65 a 80 k pre použitie v type Fiesta a KA.