Kopírovanie? To teda nie...
Pre ujasnenie porovnávania v rámci značiek. Nejde o kopírovanie, ide o „benchmarking“. To, že sa niektorá značka inšpiruje inou, je fakt. Ak sa vám zdá tvrdenie o doterajšom porovnávaní s BMW ako postavenie mníchovskej značky na piedestál, vedzte, že pri konštrukcii áut ide o normálny postup. Značky skúmajú konkurenčné typy naprieč celým spektrom a snažia sa prebrať, poprípade ešte vylepšiť systémy, ktoré fungujú u rivalov.
Boli to „japonské BMW“?
Aj Mazda poškuľovala po filozofii BMW a brala si z nich to najlepšie, čo sa týka jazdnej dynamiky. Na margo porovnávania. Pamätám si neuveriteľne rozšírenie frázy „japonské BMW 3“ pre prvú generáciu Mazdy 6 naprieč spektrom motoristických magazínov. Už vtedy sa mi to zdalo pritiahnuté za vlasy. Rozdielna koncepcia pohonu, neporovnateľná ponuka motorov a na strane druhej, odlišné priestorové pomery v kabíne... Sám na Mazde 6 GG jazdím, ale netvrdil by som o nej, že je „japonským BMW 3“, už len preto, že je to predokolka. To je môj názor. Ale jazdí skvele...
Mazda však teraz priznáva, že sa u BMW v minulosti inšpirovala. Ale už nemusí, keďže BMW už nie je tým, čím bývalo. Špičkové modely M divízie sú stále ultimatívnymi strojmi. Tie „bežné“ už stratili TO zameranie na vodiča, ktorým sa pýšili baworáky minulosti, a pridali na komforte. Radosť z jazdy musela ísť do úzadia. A to nie je dobré, ani zlé... Je to iné. A aj preto už „vzťahy“ dvoch automobiliek fungovať nebudú, keďže ich cesty sa filozofiou rozišli.
Toyota? To vážne?
Kto je teda „rivalom“? Podľa inžiniera z Mazdy, ktorý prehovoril pre AutoGuide, prekvapivo, Toyota s typom Camry! Áno, čítate dobre, ten obyčajný, priemerný, nudný, ale spoľahlivý a použiteľný sedan. To je však tiež minulosťou. Novinka je oveľa športovejšia ako v minulosti.
„Camry predávali vo veľkom, keď jazdila tak nudne. No a teraz majú navyše auto, ktoré jazdí výborne". Netreba však zabúdať, že Mazda a Toyota nedávno uzatvorili „spojenectvo“, a tak to môže byť aj prihrievanie polievočky pre Toyotu. Každopádne, ide o veľmi zaujímavé tvrdenie.
Toyota Camry vraj už nie je nudným sedanom, aj keď dobre predávaným.
Pre TheDrive sa vyjadril aj hovorca Mazdy, Jacob Brown, a prináša detailnejší pohľad na tému. Podľa neho Mazda neberie „kompletné“ autá a porovnáva ich s tými svojimi. Ide o benchmarking jedinečných vlastností konkrétnych typov. Teoreticky, ak bude Civic najlepšie jazdiacim autom a Chevrolet Cruze najtichším v triede, Mazdu 3 budú porovnávať s Civicom čo sa týka jazdy a Cruze vezmú pre benchmark akustického komfortu na palube.
"Nová Camry je veľmi dobrá a nemyslím si, že by to niekto popieral. A naozaj, s niekoľkými výnimkami sa vlastnosti BMW v poslednej dobe postarali skôr o komfortné publikum než o „športové“ publikum,“ hovorí Brown. A práve preto už Mazda nechce porovnávať feeling z jazdy s mníchovskou značkou, keďže práve pre hirošimskú značku je športovosť a jazdné vlastnosti tým, čím sa odlišuje od konkurencie.
Na „parkovisku“ aj Porsche a Aston Martin
Pre zaujímavosť, Brown zverejnil aj ďalšie značky, ktoré Mazda pri vývoji skúmala a skúma. Okrem BMW to boli a sú Porsche, Cadillac a tiež Aston Martin. „Chceme vziať atribúty z áut, ktoré ich majú na najvyššej úrovni, nech je to už hocikto.“ Príde čas, kedy budú automobilky považovať BMW (aj bez M divízie) znova za tvorcu ultimátnych strojov pre potešenie z jazdy?
Zdroj a foto: Mazda, TheDrive, AutoGuide