Pokuty udelené Komisiou za kartely v sektore automotive predstavujú sumu už 1,6 miliardy eur!

Komisia EÚ dokázala, že dané firmy boli súčasťou jednej až štyroch kartelových dohôd na dodávku bezpečnostných pásov, airbagov a volantov pre japonské značky, ktoré predávajú autá v Európskom hospodárskom priestore.

Všetci piati dodávatelia účasť na karteloch potvrdili a s vyriešením prípadu súhlasili. Takata pokutu nedostala, lebo účasť v troch karteloch odhalila Eurokomisii. Podobne značke Tokai Rika odpustili pokutu vo výške 75 miliónov eur, lebo odhalili existenciu neférových dohôd exekutíve EÚ.

Koordinovali ceny s cieľom maximalizácie ziskov

Margrethe Vestagerová, eurokomisárka zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže: “Dodávatelia dnes pokutovaní, sa dohodli na maximalizácii ziskov pri predaji komponentov. To mohlo zvýšiť náklady na tieto automobilové súčiastky pre viacerých výrobcov, ktorí predávajú autá v Európe, čo môže mať vplyv na spotrebiteľov. Nesúhlasíme s kartelovými dohodami, ktoré ovplyvňujú európskych spotrebiteľov, aj keď bol kartel pripravený mimo Európy,” zdôraznila Vestagerová.

Päť uvedených dodávateľov automobilových komponentov koordinovalo svoje ceny, alebo si vymieňali citlivé informácie o dodávkach bezpečnostných pásov, airbagov a volantov japonským výrobcom automobilov Toyota, Suzuki a Honda fungujúcim v EHP.


Koordinácia vedúca k vytvoreniu a riadeniu kartelu sa uskutočňovala mimo EHP, najmä v Japonsku. Tajné dohody však ovplyvnili európskych zákazníkov, keďže každé 11. auto predávané v Európe vyrába niektorá japonská spoločnosť.

Stredajšie rozhodnutie Komisie je súčasťou širšej série vyšetrovaní kartelových dohôd v odvetví automobilových dielov. Komisia už udelila finančné pokuty dodávateľom automobilových ložísk, drôtených zväzkov vo vozidlách, pružnej peny používanej v autosedačkách, vykurovacích telies automobilov a nákladných automobilov, alternátorov a štartérov, klimatizačných a chladiacich systémov a osvetľovacích telies.