Sú veci, za ktoré berú policajti aj cudzincom techničáky a tabuľky. Je ich však menej.

Xenóny, doplnky a tuning...

...alebo odborne známe ako dodatočné nainštalované komponenty, zariadenia a i. Všetko sú to veci, za ktoré by domorodcovi zobrali príslušníci aj rodný list, ak od nich nemá certifikát, alebo ich nemá zapísané v techničáku. Idú po tom ako pes po údenom... Ak na cestách východného Slovenska v noci stretnete auto s dorobenými xenónmi, ktoré svietia až na mesiac, môžete si byť takmer istí, že ide o Ukrajincov, zväčša na starších Mercedesoch Sprinter a Vito,  ktorí vezú tovar alebo „lacnú pracovnú silu“ a Slovenskom len prechádzajú.

Policajt je pri kontrole oprávnený zadržať doklad o evidencii vydaný v cudzine a tiež aj evidenčné čísla za zlý technický stav. Rovnako, ako pri slovenskom aute. Cudzincom to robia len vtedy, keď je vozidlo doslova v takom stave, že bezprostredne vytvára hrozbu pre bezpečnosť a plynulosť premávky. Všetky ostatné prehrešky týkajúce sa dodatočne inštalovaných zariadení a komponentov sa zvyčajne riešia pokutou a posudzujú sa individuálne. Tým, že sa pravidelné TK a EK vykonávajú len v štátoch, kde je auto registrované, policajt nemôže vedieť, aké výnimky v tej-ktorej krajine majú. Policajt to s určením technickej nespôsobilosti niektorých komponentov teda na ceste také ľahké nemá. Ak ide o domáce, ale aj cudzie nákladné autá, dodávky, autobusy, policajti môžu využiť aj tzv. mobilné stanice technických kontrol. Ale tam platia prísne pravidlá, čo všetko sa zisťuje a na čo sa kontrola vzťahuje.

Odpoveď je jednoduchá. Technický stav áut sa posudzuje podľa pravidiel štátu registrácie, ktoré sú s našimi podobné, no nie úplne rovnaké.

Ako to je s fóliami vpredu na bočných oknách? 

Zatiaľ čo u nás je vpredu zakázaná akákoľvek zatmavovacia fólia, sú štáty, kde ich môžete mať bez problémov. A nemusia to byť striktne štáty mimo EÚ. Policajti už ako tak vedia, ktorá krajina fólie povoľuje a ktorá nie.

Záver

Dôvodov, nad ktorými prižmurujú policajti po celom svete oči, je veľa. Prečo? Jedným z nich je aj zložitý a zdĺhavý proces navrátenia dokladov orgánu, ktorý vozidlo eviduje. Zadržané papiere posielajú naši policajti až po 15 dňoch. A predstavte si, že ste cudzinec a auto vás živí... Tak radšej zaplatí pokutu a ide ďalej. Aj ovca celá, aj vlk sýty.

Výnimka bola, a možno ešte stále aj je, keď sa zahraničný vodič s vozidlom nachádza na Slovensku viac ako 185 dní. Vtedy ho musí (musel) prispôsobiť naším podmienkam. Tu nastáva problém, ako to dokázať? V celej EÚ neexistujú hranice, pasy a víza sú len na východ od nás. V podstate to je nedokázateľné...