Konkrétny impulz: smrteľná nehoda
Bezprostrednou príčinou sprísnenia pravidiel bola nehoda vozidla Xiaomi SU7, ku ktorej došlo krátko po uvedení tohto modelu na trh. Konkrétne SU7 bolo vybavené pokročilým systémom ADAS, narazilo do stĺpa po tom, čo vodič prevzal riadenie od asistenta. Po fatálnom náraze v rýchlosti 97 km/h sa auto okmažite vznietilo. Hoci nie je úplne jasné, či bol systém priamo zodpovedný, incident vyvolal širokú verejnú diskusiu o bezpečnosti a miere dôvery, ktorú ľudia vkladajú do týchto technológií.
Marketing zavázda, a nielen v číne.
Výrazy ako „autonómne riadenie“ môžu pôsobiť ako zavádzajúce marketingové slogany, ktoré vzbudzujú dojem, že auto je schopné úplne samostatného riadenia. V skutočnosti však ide o asistenčné systémy nižšej úrovne (zvyčajne SAE Level 2), ktoré ešte zďaleka nie sú plne autonómne a z právneho hľadiska stále vyžadujú plnú pozornosť vodiča a jeho prípadný zásah pri zlyhaní systému.
Nové pravidlá sa netýkajú len reklám
Druhý sektor novej regulácie sa týka aktualizácií softvéru prostredníctvom vzdialeného prístupu (OTA) ktoré sa týkajú správania vozidla pri riadení. Výrobcovia nebudú môcť samostatne nasadzovať softvérové zmeny, ktoré ovplyvňujú jazdné vlastnosti, reakcie na prekážky, brzdenie, riadenie v pruhoch a podobne. Každá takáto aktualizácia musí byť vopred schválená čínskym Ministerstvom priemyslu a informačných technológií (MIIT). Schválenie bude podmienené preukázaním dôkladného testovania, preukázaním bezpečnosti a splnením všetkých príslušných technických štandardov.
Tieto opatrenia predstavujú jasný signál, že Čína sa snaží regulovať prudký technologický vývoj v automobilovom priemysle zodpovedným spôsobom. Zároveň ukazujú, že marketingová rétorika nebude mať prednosť pred bezpečnosťou a transparentnosťou voči spotrebiteľom. A čo zbytok moderného automobilového sveta? Ukazuje sa, že moderné autá sú stále "väčší problém" nie len z hľadiska bezpečnosti ale aj možnej špionáže. A na tieto hrozby je nutné reagovať aj v Európe.