Rudolf Diesel (a niekoľko ďalších konštruktérov) premýšľali na týmto typom motora už dlhšiu dobu. Najprv tu boli neúspešné pokusy s agregátom na uhoľný prach. Neskôr - s podporou firmy Krupp - začal Diesel používať ako palivo petrolej a v roku 1894 sa mu podarilo skonštruovať motor, ktorý dokázal pracovať sám bez externej pomoci.
Samotný pracovný cyklus, presnejšie povedané vznietenie a expanzia nasledovali potom, ako bola do spaľovacieho priestoru (so vzduchom stlačeným na 3,5 MPa), vstreknutá dávka oleja. Postupným vylepšovaním sa mu podarilo zvýšiť účinnosť motora na viac ako 26 percent, čo bol dvojnásobok vtedajších parných strojov.
Diesel do každej domácnosti
Rudolf Diesel chcel svojim motorom priblížiť mobilitu širšiemu spektru ľudí, naopak vojenský priemysel odmietal. Zaujímavé tiež bolo, že v rámci Svetovej výstavy v Paríži v roku 1900 svetu ukázal, že jeho vynález funguje na arašidový olej a hravo si poradí i s palmovým olejom. Skrátka, nie je závislý len na rope.
Prvé osobné vznetové auto na svete, Mercedes-Benz 260D
Nafta, ako ju poznáme dnes, sa začala v Dieselovom motore používať až neskôr. Mimochodom, prvým osobným autom so vznetovou pohonnou jednotkou na svete sa stal Mercedes-Benz 260 D W138 až v roku 1936. Rozvoj dieselových áut napredoval časom počas ropných kríz a veľkú obľubu si získal v 90. rokoch minulého a nultých rokov tohto storočia. Dnes, aj keď je budúcnosť vznetového motora neistá, ide stále o veľmi efektívny typ pohonu a na diaľkové trasy je to stále to najlepšie riešenie.
Zdroj foto: historyofrailroad