Beží to, že? Ani nám sa veľmi nechce veriť, že E30 má už 40 rokov a najmladšie kúsky samozrejme dávno prekonali 30-ročnú hranicu a majú nárok na veteránske značky. Niektoré kúsky síce aj dnes uvidíte niekde v premávke, skôr to však bude v južných štátoch Európy, kde ich ešte nestihla zožrať neúprosná hrdza.
E30 je druhá generácia trojky, tá prvá (E21) sa objavila v roku 1975 a práve na základe úspechu týchto áut Mercedes prišiel s konkurenčným modelom 190, ktorý je predchodca novodobej triedy C.
Kombi aj nafta
Trojka E30 priniesla v porovnaní s predchodcom aj niekoľko prvenstiev. Napríklad ako prvá trojka dostala pohon oboch náprav, vznetový motor, otvorenú karosériu či kombi. Keďže sa písali ranné 80. roky, prvé autá ešte nemali pravé spätné zrkadlo, stáli na oceľových 14-palcových diskoch či miesto otáčkomeru mali hodiny.
BMW v každom prípade ponúkalo množstvo príplatkovej výbavy. Mohli ste si kúpiť všetky okná ovládané elektricky, klimatizáciu, tiež elektricky ovládané strešné okno, palubný počítač alebo vyhrievanie predných sedadiel. Pár zmien priniesla modernizácia v roku 1985, ale klasický veľký facelift prebehol až v roku 1987.
Autá po prepracovaní dostali predné elipsoidné svetlomety, miesto chrómových prišli plastové nárazníky a zmenili sa tiež zadné svetlá. Práve v tomto roku sa v predaji objavil aj kombík, ktorý ako prototyp najprv postavil v dielňach zamestnanec BMW, Max Reisbock.
Karburátor aj vstrekovanie
Zo začiatku boli základné motory dostupné aj s karburátorom, časom prešli na nepriame vstrekovanie. Základom bol model 316 prípadne 316i. Od verzie 320i už boli pod kapotou šesťvalce, najväčší motor mala verzia 325e išlo o úsporný variant, ktorý napriek objemu 2,7 litra ponúkal len 90 (122 koní), zatiaľ čo 325i až 125 kW (170 koní). Pre túto verziu bol v ponuke aj pohon všetkých kolies, poznáte ho podľa označenia 325ix.
BMW M3, ako prvé „eMko“ trojkového radu, dostalo štvorvalcový agregát S14. Najprv so zdvihovým objemom 2,3 a neskôr 2,5 litra, pričom konštruktéri z neho vytiahli až 175 kW (238 koní) a k dispozícii boli aj ako špeciálne edície Cecotto alebo Sport Evolution. Dnes sú tieto verzie extrémne cenené, 5-stupňová manuálna prevodovka mala takzvaný dog-leg, takže jednotka sa radila doľava dole, dvojka od neutrálu smerom hore... atď.
Prvý diesel
E30 bola tiež prvou trojkou, ktorá prišla so vznetovým motorom. Šesťvalec M21D24 vychádzal z benzínového 2,5-litrového motora, mal objem 2,4 litra, bez turba mal 63 kW (86 koní) a s turbodúchadlom ponúkal 85 kW, teda 115 koní. Mal už elektronicky ovládané vstrekovacie čerpadlo, čo bola v tej dobe rarita.
Nemali by sme však zabudnúť ani na Alpiny. Začínali najprv ešte ako klasické upravené autá, v Buchloe totiž získali štatút automobilky až od roku 1983. Asi najcennejšou verziou bude B6 3.5 S, ktorá ako jediná vychádzala z M3, teda z karosérie s rozšírenými bokmi či iným sklonom zadného skla. Miesto štvorvalca putoval pod prednú kapotu 3,5-litrový šesťvalec s maximálnym výkonom 187 kW (254 koní) a 320 Nm. Na stovku dokázala zrýchliť za 6,6 sekundy a maximálka končila na hranici 251 km/h. Celkovo sa z nej tešilo len 62 zákazníkov. Ešte treba spomenúť juhoafrickú verziu 333i, o ktorej sme už písali.
Dnes patrí BMW 3 E30 jednoznačne k veteránom a pár jazdiacich kúskov, ktoré niekde stretnete v bežnej premávke, asi nebude práve v ideálnom stave. Aj pekné štvorvalce už stoja tisícky eur, šesťvalec v perfektnom stave už bude atakovať hranicu 15 tisíc eur. M3 už stoja via ako 50 tisíc eur, rovnako aj Alpiny. A keď ich do roku 1994 vzniklo 2,34 milióna kusov, dnešných dní sa ich dožila len hŕstka.
zdroj: BMW