Konkrétne ide o francúzsku spoločnosť Automotive Cells Company (ACC), v ktorej majú svoj podiel koncerny Stellatis (45 %), Mercedes (30 %) a tiež známy ropný konglomerát TotalEnergies (25 %). Práve ACC bolo nútené pozastaviť práce na výstavbe nových tovární v Nemecku a Taliansku uprostred spomaľujúceho dopytu po elektromobiloch.

Automotive Cells Company v oficiálnom oznámení pre agentúru Reuters a ďalšie médiá uviedla, že „musí preskúmať a vyvinúť lacnejšie batériové články pre dostupnejšie elektromobily“. Zároveň ACC dodala, že nový harmonogram stavebných prác zverejní koncom roka 2024 alebo začiatkom 2025.

Rozhodol najvyšší...

ACC pracuje na výstavbe závodu pri talianskom meste Tremoli a ďalšia inkriminovaná stavba vzniká neďaleko nemeckého Kaiserslauternu. Nemeckými médiami je vyššie uvedený krok komentovaný ako „ďalší neúspech pre Európu vo výrobe batérií“.

Stránke Automobilwoche sa podarilo zistiť, že za týmto rozhodnutím stojí najvyšší šéf Stellantisu, Carlos Tavares. Ten údajne nie je ochotný investovať obrovské čiastky do vývoja a výroby drahých akumulátorov typu NMC, pretože čínske automobilky spoliehajú na lacnejšie lítium-železo-fosfátové články. Stellatis sa jednoducho obával „vážnej cenovej nevýhody“.

Tavares pritom už koncom minulého roka kontaktoval čínsky CATL, aby preskúmal možnosti výstavby továrne pracujúcej s článkami založenými na lacnejšej technológii. Šéf Stellantisu zastavením prác na nových továrňach podľa najnovších správ vytvára tlak na vedenie ACC, aby sa prispôsobilo a prešlo na dostupnejšie batérie LFP.

Mercedes naopak tvrdí, že sa ho posun výroby v nových továrňach nedotkne. Dodáva, že sa stále drží svojho pôvodného cieľa vybudovať do konca tejto dekády ročnú kapacitu 200 gigawatthodín. Nemci zároveň veria, že dopyt po elektrických autách sa od roku 2026 zlepší. Šéf Mercedesu, Ola Källenius, však nedávno tiež priznal, že namiesto kompletnej elektrifikácie portfólia do roku 2030 firma počíta len s 50-percentným podielom elektromobilov a zvyšok produkcie budú plug-in hybridy.

Stellantis a Mercedes nie sú jediní

Podľa stánky Automobilwoche je na tom podobne tiež Volkswagen. Ten ešte nedávno chystal len v Európe výstavbu šiestich tovární na batérie, aktuálne však v celosvetových plánoch figurujú len tri lokality – Španielsko, Nemecko a Kanada. A revidujú tiež Číňania. Firma SVolt stopla továreň v nemeckom Lausitzi a už pomerne dlho (dlhšie, ako bolo plánované) sa čaká na rozhodnutie o novej baterkárne pre Porsche.