Najnovšie čísla Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) za rok 2024 hovoria pomerne jasnou rečou. Vlani v novembri francúzska vláda znížila dotácie na elektromobily zo 7000 na 4000 eur a v decembri vzápätí spadli predaje týchto áut o 20,7 percenta! A bude horšie. V roku 2025 skončili bonusy na batériové vozidlá vo Francúzsku úplne.
Podobný vývoj prebehol aj v Nemecku, len o čosi skôr. Spolková vláda zrušila „ekologický bonus“ a celkový podiel registrácií medziročne klesol z 18,4 na 13,5 percenta. A situácia je tam pre priaznivcov elektrickej mobility ešte nepriaznivejšia.
V decembri 2024 sa predaj elektromobilov v Nemecku medziročne prepadol až o 38,6 percenta (!) a ich podiel na celkových predajoch poklesol na 8,5 percenta.
Ako je na tom Slovensko?
Rýchly pohľad do tabuliek ACEA hovorí, že beztak nízke predaje elektromobilov na Slovensku v roku 2023 išli medziročne ešte nižšie. Kým predvlani si Slováci kúpili 2346 batériových vozidiel, vlani to bolo len 2227 áut, takže registrácie sa znížili o 5,1 percenta.
Veľmi podobný vývoj má za sebou i celá Európska únia. V roku 2023 sa v nej predalo 1 538 106 elektrických áut. V roku 2024 to bolo o 90 172 kusov menej, čo je pokles o 5,9 percenta.
Britské záchranné lano pre EV
Trochu iné čísla platia vo chvíli, keď k EÚ pripočítame čísla za Spojené kráľovstvo, Nórsko, Island a Švajčiarsko. Británia sa totiž po prepade nemeckých registrácií (z 524 219 elektromobilov v roku 2023 na 380 609 kusov) stala najväčším trhom s elektromobilmi v Európe. Tamojšie registrácie medziročne poskočili z 314 687 na 381 970 batériových áut, čo predstavuje nárast o 21,4 percenta.
Podobne to vychádza s podielom elektromobilov na celkových predajoch všetkých osobných automobilov (ktoré sa mimochodom v roku 2024 na starom kontinente zvýšili o 0,9 percenta, z 12 847 929 na 12 963 614 kusov). EV z toho tvoria necelé dva milióny, presne 1 993 102.
Ak budeme počítať len EÚ, podiel elektrických vozidiel medziročne klesol zo 14,6 na 13,6 percenta, teda o jeden percentuálny bod. So započítaním Británie, Nórska, Švajčiarska a Islandu sa batériové vozidlá medzi rokmi 2023 a 2024 prepadli len z 15,7 na 15,4 percenta.
To je samozrejme skoro zanedbateľný pokles, ak si ale uvedomíme, ako veľmi sú elektromobily „pozitívne diskriminované“ väčšinou vlád v západnej časti starého kontinentu, koľko dotácií doteraz prúdilo do ich nákupu či výstavby infraštruktúry a ako ich Európska komisia tlačí vpred, tak je výsledok minimálne rozpačitý.
Nepresná interpretácia
Médiá si samozrejme výsledky za minulý rok začínajú všímať a častokrát tvrdia, že sa Európa otáča elektromobilom chrbtom a na ich úkor uprednostňuje hybridy. To je však len čiastočná pravda.
Záujem o čisto batériové modely skutočne klesá a platí to aj pre plug-in hybridy v EÚ: medziročne klesli o 6,8 percenta, v celej Európe o 3,9 percenta. V decembri ich podiel v únii naopak stúpol o necelých 5 percent. Hybridy v roku 2024 naopak v EÚ masívne posilnili o takmer 21 percent (vlani sa ich predalo 3 288 862 a viac ako 4 milióny v celej Európe), k tomu je ale nutné dodať jeden dôležitý detail.
Automobilky v snahe vyhnúť sa pokutám za CO2 prepracovávajú postupne všetky modely aspoň na mild-hybridy, ktoré sú tiež počítané medzi hybridy. Preto neprekvapuje, že registrácie čisto benzínových a naftových áut vlani poklesli o 4,8, respektíve o 11,4 percenta.
Tým chceme povedať, že európski motoristi nezačali uprednostňovať hybridy na úkor elektromobilov, ako to naznačujú niektoré titulky. Ale benzín-elektrický či diesel-elektrický pohon kupujú vodiči v prvom rade preto, že im nič iné neostáva. Alebo inak povedané, majú stále menej možností kúpiť si čisto zážihový či vznetový motor.
Aj napriek tomuto faktu musíme ale zdôrazniť, že benzínový agregát je naďalej číslo jedna! Na všetkých registráciách mal podiel 33,3 percenta v EÚ a 33 percent v celej Európe.
zdroj: ACEA